سلامتاخبارجامعه

صفر تا 100 گم شدن پانسمان بیماران پروانه‌ ای/ فروش مرهم درد پروانه‌ها در بازار آزاد و ورود رئیس جمهور به ماجرا

ماجرای گم شدن ۲.۵ تن پانسمان بیماران‌ای بی و مشکلات آن‌ها باعث شد رئیس جمهور به موضوع ورود کند.

به گزارش شجرنيوز، ماجرای گم شدن محموله اهدایی یونیسف به بیماران پروانه‌ ای در ایران از چند روز پیش دوباره داغ شد، خبری که سر نخ اصلی آن به فروردین ۹۹ بر می‌گردد، می ۲۰۱۸ بود که تحریم‌های ظالمانه بر سر مردم ایران سنگین شد و بیماران با مشکل تامین دارو مواجه شدند، پانسمان‌ ای بی هم یکی از اقلامی بود که ورودش در سایه تحریم‌های ظالمانه آمریکا ممنوع شد هر چند مدعیان حقوق بشر همیشه از آن دم می‌زدند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست.

بنابر اعلام خانه‌ای بی از می ۲۰۱۸ تا می ۲۰۱۹ به‌دلیل نبود پانسمان ۱۵ پروانه در شعله‌های تحریم سوختند و جان خود را از دست دادند، در چند روز اخیر مسئله پانسمان بیماران‌ای بی در رسانه‌ها دوباره مطرح شد؛ مسئله‌ای که واکنش وزارت بهداشت دولت جدید را به دنبال داشت.

سید حمید رضا هاشمی گلپایگانی مدیرعامل خانه‌ «ای بی»  با اشاره به اینکه ماجرای گم شدن پانسمان‌های بیماران «ای بی» مربوط به دولت قبل است، گفت: بعد از آنکه در ماه می ۲۰۱۸ تحریم‌ها تشدید شد، پانسمان بیماران «ای بی» به‌دست بیماران نرسید و در فاصله می ۲۰۱۸ تا می ۲۰۱۹ به دلیل نبود پانسمان ۱۵ نفر فوت شدند و افرادی از سازمان یونیسف از خانه بیماران‌ ای بی‌بازدید کردند و با حمایت مالی دولت آلمان ۵ هزار و ۸۰۰ کیلو پانسمان در فروردین ۹۹ به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

هاشمی ادامه داد: این پانسمان‌ها مرتب و از روی برنامه به ما تحویل داده نشد و این مسئله باعث می‌شد ما نتوانیم برای توزیع به درستی برنامه ریزی کنیم و تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم پانسمان تحویل گرفته ایم و وضعیت ۲۵ تن پانسمان در هاله‌ای از ابهام وجود داشت و متاسفانه مسئولان و وزیر بهداشت دولت قبلی درباره این پانسمان‌ها شفاف سازی نکردند.

آخرین وضعیت محموله پانسمان های اهدایی یونیسف به بیماران ای بی

زهره زرین کلاه رئیس اداره ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ادعای مطرح شده پیرامون مفقود شدن بخشی از محموله اهدایی پانسمان بیماران پروانه ای، با بیان اینکه در پی تلاش‌های مکرر وزارت بهداشت در خرداد ماه ۹۹ محموله‌ای از پانسمان این بیماران به وزن ۶۵۵۰ کیلوگرم، در ۱۳۷ پالت و به تعداد ۸۶۳۴۰ توسط یونیسف به صورت رایگان به ایران اهدا شد، عنوان کرد: این محموله توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی ترخیص و توزیع آن به صورت دانه‌ای و حسب نیاز درمان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه وزن محموله، ارزشی به لحاظ کارشناسی و علمی ندارد و ما اطلاعاتی در این خصوص نداریم، گفت: مهم تعداد پانسمان‌های وارد شده است که طبق روال توسط هیات امنای ارزی به دانشگاه علوم پزشکی ایران و سپس از طریق دانشگاه به خانه‌ای بی تحویل داده شده است؛ البته از آنجایی که محموله اهدایی کافی نبود محموله‌های دیگری هم که توسط شرکت‌های مربوطه وارد شده بودند از سوی وزارت بهداشت خریداری و حسب نیاز استفاده می‌شد.

رئیس اداره ملزومات پزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: براساس مستندات موجود، بخشی از پانسمان‌های اهدایی به خانه‌ای بی تحویل داده شد و بخشی از محموله هم، اکنون در انبار دانشگاه علوم پزشکی ایران و هیات امنا قرار دارد؛ موضوع مفقود شدن به هیچ وجه صحیح نبوده و مستندات این موضوع موجود است.

بیمار پروانه ای

ورود بازرسی وزارت بهداشت به ماجرای پانسمان‌های اهدایی به بیماران ای بی

مسئله پانسمان بیمارای ای بی حتی به بازرسی وزارت بهداشت رسید و این نهاد نظارتی در وزارت بهداشت درباره محموله پانسمان اهدایی یونیسف به تحقیق و بازرسی پرداخت.

علیرضا رحیم نیا مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خریداری پانسمان های بیماران ای بی عملا تا سال ۹۹ توسط بنیاد برکت انجام و سپس با نظارت اداره کل تجهیزات پزشکی به هیات امنای صرفه جویی ارزی تحویل داده می‌شد، گفت: متاسفانه به دنبال تحریم های آمریکا از سال ۹۹ به بعد شرکت سوئدی که تولید کننده این پانسمان ها بود، اعلام کرد در ایران نمایندگی انحصاری ندارد و به دلیل عدم امکان تهیه این پانسمان ها بیماران با مشکل مواجه شدند و متاسفانه چند تن از مبتلایان فوت کردند.
وی ادامه داد: بعد از این موضوع، نمایندگی یونیسف در ایران وارد عمل و محموله حدود ۱.۱ میلیون یورویی وارد کشور کرد و پول این محموله را آلمان به عنوان کمک های بشردوستانه پرداخت کرد؛ محموله وارد شده ۱۳۷ پالت و به وزن ۶۵۵۰ کیلوگرم بود که وارد انبار هیات امنا شد.

۱۴ حواله از  پانسمان های اهدایی به خانه ای بی تحویل داده شده است

رحیم نیا تصریح کرد: در خرداد ماه ۹۹ پانسمان های وارد شده توسط نمایندگان هیات امنا و مرکز مدیریت پیوند شمارش و طی یک صورت جلسه به معاون درمان و اداره کل تجهیزات اعلام   شد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعدادکل پانسمان های وارد شده ۸۶ هزار و ۳۴۰ قطعه بود که ۱۴ حواله از این پانسمان ها تحویل خانه ای بی شده است، توضیح داد: ۷۱ هزار و ۸۴۷ قطعه تحویل شده و ۱۴ هزار و ۴۹۳ قطعه اکنون در انبار هیات امنا موجود است که در صورت نیاز و درخواست تحویل خانه ای بی خواهد شد.
وی تاکید کرد: با آماری که اعلام کردم متوجه خواهید شد که هیچ اختلافی وجود ندارد و ‌پانسمانی مفقود نشده است.
بیماران پروانه‌ای

صدای پروانه ها به نهاد ریاست جمهوری و مجلس رسید

هاشمی با اشاره به ورود ریاست جمهوری به مسئله پانسمان بیماران ای بی بیان کرد: ما موضوع تعیین تکلیف پانسمان های اهدایی را در دولت جدید پیگیری کردیم و جلسه ای به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور تشکیل و تصمیمات خوب و مهی گرفتی شد که برخی از این تصمیمات برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه هیات وزیران است .

مدیرعامل خانه ای بی بیان کرد: باید توجه داشت که هر چند جامعه آماری بیماران ای بی بالا نیست اما این بیماران بسیار دردمند هستند و هزینه های بالایی را متحمل می‌شوند و متاسفانه علی رغم درخواست ها و 30 ماه نامه نگاری وزیر بهداشت دولت دوازدهم و رئیس جمهور بیماران را برای ملاقات حضوری نپذیرفتند.

خبر مشکلات بیماران پروانه ای به گوش رئیس جمهور دولت سیزدهم رسید و  جلسه رفع مشکلات بیماران پروانه ای به ریاست صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور برای پیگیری دستور آقای رئیسی در مورد بیماران EB  با حضور نمایندگان تام الاختیار سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کل کشور، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت، صندوق کارآفرینی امید، سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از بیماری های پوستی خاص و مدیرعامل انجمن خیرین مسکن ساز برگزار شد.

مرتضوی تاکید کرد: همه دستگاه های مرتبط نسبت به رفع مشکلات این بیماران تلاش کنند، موضوع سلامت و رفع نگرانی های مردم از مهمترین اهداف دولت سیزدهم است.

همچنین در این جلسه مقرر شد، در خصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی، حمایت های معیشتی و امکانات نگهداری بالینی از بیماران پروانه ای اقدامات عاجل و متناسب با مشکلات پیش روی این بیماران و خانواده ایشان صورت پذیرد.

نماینده مازندران و قاعنات از طرف کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به موضوع پانسمان بیماران ای بی ورود کرده اند و رسیدگی از این مسیر هم ادامه دارد.

حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور هم به مسئله گم‌شدن تعداد قابل توجهی از پانسمان‌های بیماران‌ ای‌بی واکنش نشان داد و گفت: من در جریان جزییات نیستم اما این موضوع باید تعقیب شود.

وی افزود: خانه‌ ای‌بی باید مراجعه کنند و دلایل و مدارک خود را ارائه دهند تا پیگیری لازم صورت گیرد.

بیماران ای بی

رئیس جدید سازمان غذا و دارو به مسئله پانسمان های اهدایی یونیسف ورود کند

هاشمی بیان کرد: ما از رئیس جدید سازمان غذا و دارو درخواست داریم درباره موجودی پانسمان های بیماران ای بی ورود کند، چرا که بنیاد برکت از ادوار گذشته برای وزارت بهداشت پانسمان تهیه می کرده است و ما در پانسمان های دریافتی از وزارت بهداشت این پانسمان ها را مشاهده کرده ایم.

مدیرعامل خانه ای بی بیان کرد: یونیسف برند معتبری است و پانسمان ها را درون کارتن های خود قرار می دهد و پانسمان ها از کارتن یونیسف خارج شده و آرم وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی روی پانسمان ها درج شده است و رئیس جدید سازمان غذا و دارو میزان پانسمان های اهدایی و وارداتی، میزان تحویلی به خانه ای بی و محل ذخیره این پانسمان ها  را شفاف اعلام کند و ما هم آمادگی داریم به نهادهای نظارتی درباره نحوه توزیع پانسمان ها پاسخگو باشیم.

پانسمان ای بی

پانسمان های ای بی از کجا وارد بازار آزاد شده است؟

هاشمی درباره فروش پانسمان ای بی به قیمت بالا در بازار سیاه اظهار کرد: پانسمان های ای بی در بازار آزاد به وفور یافت می شود و کلینیک های زخم با قیمت های بالایی این پانسمان ها را به فروش می رسانند، این در حالی است که شرکت مونلیکه که تولید کننده پانسمان هاست به ما پانسمان نمی دهد و سند رسمی وجود دارد که شرکت مونلیکه اعلام کرده است ما به ایران پانسمان نمی دهیم و باید سر منشا پانسمان هایی که در بازار سیاه به فروش می رسد، مشخص شود.

مدیرعامل خانه ای بی بیان کرد: ما می خواستیم تحریم ها را دور بزنیم و از ترکیه پانسمان بخریم نتوانستیم چرا که مونلیکه میزان مصرف کشور ترکیه را دارد و بیش از نیاز بیماران آن کشور پانسمان نمی فروشد و ما حتی نتوانستیم از این مسیر پانسمان تهیه کنیم، سوال ما این است که این پانسمان ها از کجا وارد بازار آزاد شده است؟ اگر سازمان غذا و دارو به شرکتی مجوز واردات داده و این پانسمان ها از طریق واردکننده در بازار توزیع شده است، این موضوع را شفاف سازی کنند و امیدواریم حالا که ریاست جمهوری به موضوع ورود کرده است، این مسئله تعیین تکلیف شود.

به نظر می رسد میزان پانسمان های وارداتی و سر منشا پانسمان ها در بازار آزاد از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت باید بررسی و شفاف سازی شود و باشگاه خبرنگاران جوان آماده گیری دارد، تا پاسخ  سازمان غذا و دارو  را در این زمینه اطلاع رسانی کند، همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری خبرنگار باشگاه خبرنگاران است و در آینده به اطلاع مردم و بیماران خواهد رسید.

با همه اینها خوشبختانه به گفته معاون درمان وزارت بهداشت 6 ماه دپوی پانسمان برای بیماران ای بی وجود دارد و  برای ۶ ماه بعد از آن هم تقریبا ۵۰ درصد اقلام تامین شده است و تمام پیگیری‌ها از طریق سازمان غذا و دارو و وزارت خارجه برای تامین نیاز بیماران درحال انجام است‌ و جای نگرانی وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.