اخبار شهرستان شهریاراخبارخبر مهمدر استان

روستاهای شهریار؛هویت فراموش شده

روستای شهرستان شهریار به دلیل خشکسالی و بی آبی ، رشد مهاجرت و افزایش جمعیت،ساخت و سازهای بی رویه ،تغییرکاربری و تفکیک اراضی کشاورزی از هویت روستایی فاصله گرفته و سیما ومنظر شهری و تفکر شهرنشینی به خود گرفته اند.

روستاهای شهریار؛هویت فراموش شده

به گزارش شجرنیوز به نقل از ایران آنلاین، روستاهای شهریار که در برهه ای از زمان به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری و گردشگری معروف بود و میوه های سردرختی آن همچون زردآلو و گوجه سبز در کنار آب و هوای سالم  و آرامش روستایی زبانزد خاص و عام بود امروز به دلیل عدم برنامه ریزی ، بی توجهی به روستاها و نداشتن نقشه راه  توسعه  روستایی، فقدان زیرساخت های مناسب، کم آبی و خشکسالی و رشد مهاجرت از هویت روستایی فاصله گرفته  و با تخریب محیط زیست، آب و خاک به سمت تفکر شهرنشینی روی آورده است.

امروز به دلیل خشکسالی و بی آبی  در سه دهه گذشته باغات سرسبز شهریار خشک شده و دامپروری ها رو به تعطیلی  است.

متاسفانه امروز در تفکر مدیران محلی به دلیل کمبود امکانات زندگی، روستا نشینی  هزینه بر و مذموم بوده و برای الحاق روستاها به شهر و نصب تابلو شهرک باهم رقابت دارند. امروز متاسفانه دهیاری‌ها و بخشداری ها به دلیل ارزش افزوده زمین در اطراف تهران  به رشد ساخت و سازها به عنوان محل درآمدی نگاه کرده و عمران و آبادانی و فلسفه روستاها را باچالش مواجه می کنند. رضی آباد بالا نمونه ای از این روستاها است.

افزایش جمعیت و تغییرکاربری، تبدیل باغات به کارگاه صنعتی کوچک و بزرگ مجاز و غیرمجاز و ساخت و سازهای غیر اصولی و غیرمجاز بدون رعایت سرانه های عمومی و رشد آپارتمان نشینی و نیازهای شهری نشینی تصویری است که از روستاهای شهریار می توان ترسیم کرد.

کمبود آب کشاورزی و قطع حقابه روستاها،فقدان طرح هادی روستایی و عدم انطباق آن با نیازروستاها، فقدان اسناد مالکیت،امنیت، مهاجرت ،اتباع افغانی، جاده های مواصلاتی نامناسب، فقدان درامد پایدار و مطمین برای دهیاری‌ها و عدم حمایت از کشاورزان و دامداران از جمله مشکلات روستاهای شهریار است.

این درحالی است که اگر روستاهای شهریار به درستی مدیریت شوند و ادارات جهادکشاورزی، بنیادمسکن و بخشداری ها بیش ازگذشته فعال شوند و با ترسیم نقشه راه اصولی ظرفیت های اقتصادی، گردشگری، تولید و اشتغالزایی، کشاورزی و دامپروری، صنایع  و هنرهای دستی و کشت های گلخانه ای فعال و شکوفا شود و با مدیریت منابع آبی، حقابه روستاها تامین شود قطعا منافع عمومی و آینده روشن برای روستا و روستا نشینی ترسیم خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.