اخبارانتخاباتسیاست

رضایی مطرح کرد: ضرورت انجام دو جراحی بزرگ در حکمرانی و اقتصاد ایران

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما به دو جراحی بزرگ یکی اصلاح از درون قدرت و معماری نوین اقتصاد ایران نیاز داریم. اصلاح از درون قدرت یعنی در حکمرانی، قوانین ساختار و رفتارها باید اصلاح و در کنار آن اقتصاد ایران معماری شود.

به گزارش شجرنیوز، محسن رضایی امروز (شنبه، ۲۲ خرداد) در سومین و آخرین  دوره مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد دغدغه‌های مردم گفت: دغدغه‌های مردم بیشتر از ۷ دغدغه‌ای است که صداوسیما مطرح کرد. همچنین این دغدغه‌ها منظومه‌ای است که کنار هم شکل گرفته است.

وی با طرح این پرسش که چرا این دغدغه هاحل نشده است، ادامه داد: ۵۰ سال است گرانی، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی  و معیوب بودن رشد اقتصادی ‌را می بینیم. ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده و در برخی زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده داشته است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وقتی مردم این دو را کنار هم می بینند احساس می‌کنند یک مشکلی وجود دارد. خود مقام معظم رهبری فرمودند راه‌حل‌ها مشخص است اما چرا مشکلات حل نمی شود که من در این جلسه رونمایی می کنم چرا نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی نگاه می کنیم می بینیم چادر مشکی، گوشت، ذرت و اینها هر کدام در اختیار یک عده است. آن طرف تر که می‌رویم آقازاده‌ها و جلوتر که می‌رویم دانه درشت ها را می‌بینیم دولت‌ها و و مدیران کشور در این میان چه می‌کنند؟

رضایی با بیان اینکه  مدیران در جای دیگر درگیر جنگ زرگری بین جناح‌های سیاسی هستند، گفت: ناگهان بحث حجاب مطرح می‌شود، یا اینکه بعضی می‌گویند چرا ایران در سوریه است، یک بار بحث موشک، دیوارکشی و کنسرت مطرح و هر بار یک موضوع درست می شود که عده‌ای مخالف و عده ای موافق هستند جنگ زرگری درست می‌شود و همه در آن سمت هستند امام جامعه می آید آن را پایان می دهد و بعد از مدتی دوباره غائله راه می افتد.

وی اضافه کرد: تاخت و تازی که در سیاست راه افتاده و انحراف میدانی که ایجاد شده اجازه نمی‌دهد انرژی ایران روی عدالت اقتصادی و یارانه های پنهان مصرف شود. باید مسئله را حل کرد.

جراحی در اقتصاد و در حکمرانی

در رضایی با طرح این پرسش که آیا رئیس‌جمهور بعدی مانند روسای جمهور گذشته شود و تکرار دولت‌های گذشته را شاهد خواهیم بود، گفت: باید این موضوع را پایان دهیم. برای تحقق این امر به دو جراحی بزرگ یکی اصلاح از درون قدرت و معماری نوین اقتصاد ایران نیاز داریم. اصلاح از درون قدرت یعنی در حکمرانی، قوانین ساختار و رفتارها باید اصلاح انجام شود و در کنار آن اقتصاد ایران باید معماری شود.

رضایی با بیان این که مسئله دوم معماری نوین و اقتصاد ایران است، گفت: اگر این اصلاحات انجام نگیرد، شرایط بهبود پیدا نمی کند. زیرا در غیر این صورت گرانی و تورم ادامه پیدا می کنند. مانند بارش برف روی زمین گرم است، هرچقدر برف باریده شود چون زمین گرم است، زود آب می شود.

وی گفت: برنامه دولت ما این است که با به کارگیری همه اقوام ایرانی، همه شایستگان از اصولگرایان، اصلاح‌طلب، بانوان کشور و از تمام ظرفیت‌ها از اهل سنت، تشیع و دیگر اقلیت ها استفاده شود. دوباره حرکتی مانند انقلاب، بسیج در دفاع مقدس درست کنیم دولت کارآمد ایجاد شود که پاسخگو باشد.

رضایی گفت: این دولت شروع می کند از درون قدرت اصلاحاتی انجام می دهد و وضعیت نهادهای درون قدرت از جمله نهادهای منتسب به رهبری که برای دولت کار می‌کند تا خود دولت و رابطه سه قوه با یکدیگر که برخی اوقات با یکدیگر اختلاف دارند، جلوگیری کند.

اصلاح دیوانسالاری

وی افزود: برخی اوقات سه قوه  مشکلات مردم را فراموش می‌کنند و به دعوا با یکدیگر مشغول می شوند. این دولت برای اصلاح دیوانسالاری برنامه دارد تا اصلاح شود.

رضایی افزود: در مسئله اقتصاد در سه سطح اقتصاد زندگی (خانواده)، اقتصاداستانی و اقتصاد ملی برنامه داریم. یارانه ۴۵۰ هزار تومان را می‌دهم نگران نشوید که منابع را از کجا می دم اگر دزدی نشود، ایراد ندارد. رانت‌ها حذف می شود، مشکلی برای تخصص یارانه  ۴۵۰ هزار تومانی نداریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای خانم های خانه دار حقوق در نظر گرفته ایم، برای مسکن  ارزان و کسب و کار خانوادگی در تمام استان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان این که اجازه ندادند تمام اسناد را به برنامه بیاورد، گفت: اسناد برخی از استان‌ها را آورده‌ام. برای تمام استان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای اقتصاد ملی ۱۴  پروژه بسیار بزرگ مسکن، انرژی‌های نو برنامه ریزی شده که در سطح اقتصاد ملی است. اقتصاد زندگی و اقتصاد ملی ایران را باز معماری خواهیم کرد تا این که بتوانیم این نوع مشکلات را که ۵۰ سال است ادامه پیدا کرده پایان دهیم.

عده‌ای نفوذی بر نزاع داخلی سوار شدند
رضایی در بخش دوم صحبت‌هایش که نقد اظهارات بقیه نامزدها بود، با کامل کردن بحث قبلی خود گفت: این نزاع سیاسی ابتدا درونی بود و نفوذی ها سوار آن شدند و امروز عملاً فضای سیاسی کشور را  مدیریت می‌کنند.

وی افزود: بازیگران این صحنه ناآگاه هستند یا آگاهانه دارند وقت کشور را می گیرند و اجازه نمی دهند انرژی و توانایی ملت روی مسائل اصلی متمرکز شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه رهبر بزرگوار انقلاب بارها به این موضوع وارد شده و برای حل موضوع، سیاست‌های اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، اظهار کرد: متاسفانه هیچکدام تبدیل به قانون نشده؛ این درحالی است که اگر اینها ابلاغ، برنامه ریزی و تبدیل به قانون می شد، اقتصاد خود به خود راه می افتاد.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب در بحث مذاکرات با خط مشی نرمش قهرمانانه امکانات فوق العاده به دولت دادند و جانانه از این موضوع حمایت کردند. قرار بود اقدامات دولت به شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود اما اتفاقی که افتاد این بود نه تنها تحریم‌های قبلی برطرف نشد بلکه تحریم های بسیار سنگینی به وجود آمد.
رضایی خاطرنشان کرد: این نشان می دهد مسئله اینطور حل نمی‌شود. کشور به جراحی بزرگ نیاز دارد. دولت ما با اقتدار قانون، نظم و آرامش را در جامعه مستقر می کند سیاست های نظام را عملیاتی می کند و حق شما مردم را از گردن کلفت ها می گیرد و به شما می دهد.

ضرورت تعامل داخلی پیش از تعامل با خارج 
رضایی با بیان این که خواسته های شما  مردم را با برنامه‌ریزی و با دست خود شما عملیاتی خواهد کرد گفت: این نفوذی‌ها که پشت صحنه هستند و با نمایش  و دعوای زرگری وقت، انرژی، نگاه، دولت ها را به انحراف می‌کشند از پستوها بیرون می آوریم.
وی افزود: نشان می‌دهیم این آلودگی امنیتی کجاست. با انتشار یک نوار نباید فردی کنار رود و نفری دیگری جلو بیاید. مگر می‌شود هدف و برنامه ملت بزرگ را هر کسی را تغییر دهد؟ ما نیاز به اقتدار داریم برای اجرای برنامه من نیاز به جراحی‌های بزرگ است.
رضایی گفت: البته این جراحی‌ها را تنها روی کاغذ نمی توان نوشت و باید اجرا کرد. نیاز به اقتدار دارد البته اقتدار کافی نیست نیاز به  عقلانیت جمعی است، نیاز به گفت‌وگو با مردم و نخبگان داریم.
وی افزود: تا هواپیماها تأخیر می کند، یا مرغ گران می شود وام های میلیاردی بدون ضابطه پرداخت می شود، می‌گویند همین است که هست. مردم باید بیایند و تعامل کنند. اگر نتوانیم تعامل داخلی شروع کنیم، تعامل با خارجی ها بی‌نتیجه است.

ادامه دارد…

منبع :ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.