اخبارآمریکابین المللخبر مهم

در مذاکرات احتمالی برای بازگشت واشنگتن به برجام؛ مشاور امنیت ملی بایدن: برنامه موشکی ایران باید «روی میز باشد»

مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت جدید این کشور می گوید که در جریان مذاکرات احتمالی برای بازگشت آمریکا به برجام، برنامه موشک بالستیک ایران «باید بر روی میز باشد».

به گزارش شجرنیوز، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی در دولت آتی آمریکا روز یکشنبه در گفتگو با «فرید زکریا» خبرنگار سی ان ان گفت که در صورت انجام هرگونه مذاکره در مورد بازگشت احتمالی آمریکا به «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام، برنامه موشک بالستیک ایران «باید روی میز باشد».

این در حالی است که در ماه میلادی گذشته، «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع برنامه موشک بالستیک تهران موضوعی «غیرقابل بحث و مذاکره است» و تأکید کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا باید «به خوبی به این مسئله واقف باشد».

با این حال سالیوان در پاسخ به این پرسش فرید زکریا که تیم بایدن در مذاکرات هسته‌ای با ایران درصدد دستیابی به چه مواردی خواهد بود، گفت که «دیدگاه دولت جدید آمریکا این است که موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالستیک ایران باید به عنوان بخشی از گفتگوهای مجدد روز میز باشند».

وی در ادامه افزود که «تیم بایدن باور دارند [دامنه] این گفتگوها می‌تواند فراتر از پنج عضو دائم شورای امنیت باشند و شامل بازیگران منطقه‌ای نیز بشود. و اینکه در یک گفتگوی گسترده‌تر ما سرانجام می‌توانیم محدودیت‌ها بر فناوی موشک بالستیک ایران را حفظ کنیم».

این مشاور امنیت ملی آتی آمریکا با این ادعا که ایران «بیشتر از یک سال پیش به تسلیحات هسته‌ای نزدیک شده است» گفت که ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط نیروهای آمریکا در سوم ژانویه ۲۰۲۰ نه تنها این کشور را امن تر نساخت، بلکه به منافع ایالات متحده در خاورمیانه نیز کمکی نکرد».

گفتنی است این اظهارات مشاور امنیت ملی در دولت آتی بایدن در حالی مطرح می‌شود که ایران با اشاره به زیان‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا و همچنین خروج یکجانبه ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ قاطعانه خواستار تغییر سیاستهای آمریکا در قبال تهران شده است.

اما در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور بعدی آمریکا به این موضوع اشاره می‌کند که گفتگو برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران را آغاز خواهد کرد، رئیس جمهوری ایران ابراز اطمینان کرد که واشنگتن به این توافق بازخواهد گشت زیرا «مقاومت سه ساله مردم ایران دولت آینده ایالات متحده را وادار می‌کند که در برابر مردم [ایران] سر تسلیم فرود آورد و به تعهدات خود [ذیل برجام] بازگشته و تحریم‌ها را لغو کند».

منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.