90 درجهاخبارورزش

درخواست ایرانی‌ها از اسکوچیچ و طارمی: لطفا دشان و بنزما شوید!

دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی فوتبال ایران، حرف و حدیث‌های زیادی را در پی داشته است.

به گزارش شجرنيوز، تیم ملی فوتبال ایران در ادامه مسابقات مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به ترتیب در روز‌های ۲۰ و ۲۵ آبان ماه به مصاف تیم‌های لبنان و سوریه خواهد رفت. یوز‌های ایرانی آخرین دیدار خود را با تساوی یک – یک مقابل کره جنوبی پشت سر گذاشتند، اما همچنان در صدر جدول گروه خود قرار دارند.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در حالی اسامی دعوت شده به اردوی تیم ملی را اعلام کرد که نام مهدی طارمی، آماده‌ترین مهاجم این روز‌های تیم ملی در آن دیده نمی‌شود. طبیعتا همه متوجه شده اند که ماجرای دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی، نه فنی بوده است و نه مصدومیت، بلکه ماجرا به درگیری لفظی مهاجم پورتو با اسکوچیچ مربوط می‌شود.

شاید این موضوع اتفاق جدیدی نباشد؛ زیرا طارمی پس از صعود ایران به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی با طعنه به اسکوچیچ این نسل از تیم ملی را مدیون کی روش دانست. با این وجود در روز‌های گذشته این درگیری لفظی به اوج خود رسید و با دعوت نشدن مهدی طارمی به جنگ داخلی تبدیل شد. ماجرا از جایی علنی شد که دراگان اسکوچیچ در مصاحبه‌ای به ضعف فنی و تاکتیکی بازیکنان تیم ملی پرداخت و مهدی طارمی نیز در توئیتی به آن واکنش نشان داد.

موضوع اسکوچیچ و طارمی اصلا جدید نیست و بارها در ایران و جهان اتفاق افتاده است.

یاد کی‌ روش – رحمتی زنده شد

مهدی رحمتی در سال ۹۱ و در اوج دوران فوتبال خود به یک باره اعلام کرد به دلایل شخصی مدتی از تیم ملی دور خواهد بود و خداحافظی موقتی با تیم ملی خواهد داشت. او انتظار می‌کشید که بعد از این اتفاق کی روش از او دلجویی و مقدمات بازگشتش را فراهم کند، اما این اتفاق رخ نداد. کی روش به آرزوی موفقیت و تشکر از خدمات رحمتی قناعت کرد تا او بیش از گذشته از کی روش عصبانی شود.

تیم ملی به هر شکلی بود با سنگربانی رحمان احمدی جواز صعود به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ را کسب کرد و کی روش در جام جهانی نیز از رحمتی استفاده نکرد تا قرعه به نام علیرضا حقیقی بیفتد. کارلوس کی روش بار‌ها نشان داد که بازیکن سالاری در تفکرات او وجود نداشت؛ زیرا در نمونه‌ای مشابه هادی عقیلی، مدافع با تجربه اسبق سپاهان نیز تقریبا به سرنوشت مهدی رحمتی دچار شد و دیگر رنگ پیراهن تیم ملی را ندید.

یاد کی‌ روش - رحمتی زنده شد

قبل از ماجرای مهدی طارمی، موضوع دعوت نشدن وریا غفوری و رامین رضاییان به تیم ملی در صدر اخبار قرار داشت. ۲ مدافع راست محبوب فوتبال ایران که از لحاظ فنی در شرایط خوبی قرار دارند، بار‌ها توسط اسکوچیچ نادیده گرفته شده اند. البته ماجرای غفوری و رضاییان هیچ گاه شبیه طارمی به درگیری لفظی ۲ طرف ختم نشد؛ زیرا اسکوچیچ از همان ابتدا موضع خود را اعلام کرد که در پست دفاع راست به بازیکنی مثل صادق محرمی که در کار‌های دفاعی قوی است احتیاج دارد.

مورینیو – کاسیاس ؛ آقای خاص، ایکر مقدس را نابود کرد

اگر به سطح اول فوتبال جهان نیز به طور دقیق نگاه کنیم با مواردی از این قبیل روبه رو می‌شویم که البته برعکس فوتبال ایران، هیچ گاه به تنش جدی تبدیل نمی‌شوند. مهمترین مورد که در چند سال قبل با آن روبه‌رو بودیم، مربوط به باشگاه رئال مادرید است. کهکشانی‌ها قصد داشتند با ژوزه مورینیو تمام قله‌های قهرمانی را فتح کنند. مورینیو در این راه با ایکر کاسیاس، کاپیتان و سنگربان بزرگ باشگاه رئال مادرید به مشکل خورد و این دروازه‌ بان را نیمکت نشین کرد.

مورینیو ابتدا از آدان که یک دروازه بان معمولی بود جای کاسیاس استفاده کرد، اما پس از مدتی که این سنگربان عملکرد بدی داشت، دیگو لوپز را جذب کرد. مورینیو تن به هر اقدامی داد تا از کاسیاس درون دروازه استفاده نکند.

آقای خاص, ایکر مقدس را نابود کرد

آرزوی ایرانی‌ها : تکرار ماجرای دشان و بنزما

قطعا مشکل اسکوچیچ و طارمی بدتر از بنزما و دشان نیست. کریم بنزما، ستاره خط حمله رئال مادرید سال‌ها از تیم ملی فرانسه دور بود. ماجرای پرونده والبوئنا و در ادامه درگیری لفظی بنزما با دیدیه دشان به مشکل بزرگی برای خروس‌ها تبدیل شده بود. در آن مقطع کریم بنزما در مصاحبه‌ای مدعی شد دشان از سوی یک نژادپرست جامعه فرانسه تحت فشار قرار گرفته است تا او را به دلیل ریشه الجزایری به تیم ملی دعوت نکند.

دشان در چند مصاحبه دعوت بنزما به تیم ملی فرانسه را غیر ممکن دانست. در نهایت پس از سال‌ها انتظار، کریم بنزما قبل از جام ملت‌های اروپا (یورو ۲۰۲۰) به تیم ملی فرانسه دعوت شد. بنزما اخیرا با فرانسه عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا را نیز به دست آورد. شاید علاقه مندان به فوتبال در ایران نیز دوست داشته باشند، مشکلات بین طارمی و اسکوچیچ هرچه زودتر برطرف شوند.

دشان و بنزما

اصغر مازیار، کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره دعوت نشدن طارمی به تیم ملی و نمونه‌های خارجی گفت: با هر رویکردی که بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، تصمیم گیرنده اول و آخر در یک تیم سرمربی آن است. نباید خیلی به جر و بحث‌های طرفین دامن زد؛ زیرا موضوع را بزرگ و بازگشت را سخت‌تر خواهد کرد.

در فوتبال همیشه حق با سرمربی است و بعضا بهترین بازیکنان دنیا هم اگر با اخلاق سرمربی کنار نیامده اند از تیم کنار گذاشته شده اند. نمونه این موضوع را می‌توان در تیم ملی فرانسه دید، زمانی که مربی وقت فرانسه اریک کانتونا را کنار گذاشت و با انتقاد‌های زیادی هم مواجه شد. دعوت نشدن طارمی به تیم ملی در این مقطع می‌تواند هوشمندانه هم باشد؛ زیرا رقبای تیم ملی چندان جدی نیستند و شاید این اتفاق ترفند سیاست مدارانه اسکوچیچ باشد.

حمید درخشان، سرمربی سابق مهدی طارمی در پرسپولیس نیز در خصوص مشکل به وجود آمده، اظهار داشت: طارمی بازیکن خوبی است، اما باید اصول و قواعد حرفه‌ای گری را رعایت کند و در مورد مسائل فنی نظر ندهد و وظایف خود را انجام دهد. اسکوچیچ تصمیم گرفته که طارمی را به تیم ملی دعوت نکند و نظرش قابل احترام است.

زمانی کی روش تصمیم گرفت که هادی عقیلی و مهدی رحمتی را از تیم ملی خط بزند. حق با سرمربی تیم ملی است و ما باید به بازیکنان یاد بدهیم که مسائل اخلاقی و انضباطی را رعایت کنند. اگر بحث ضرر تیم ملی مطرح شود، در آن صورت هر بازیکنی به خود اجازه می‌دهد درباره مسائل فنی صحبت کند. به نظرم تیم ملی را نباید فدای بازیکن کنیم. بازیکن هم باید در چارچوب وظایف خود عمل کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.