اخباراقتصادخودرو

خودرو ثبت نام کنید، تحویل نگیرید!/بازهم حکایت خودروهایی که پلاک نمی شوند

وانت نیسان توسط شرکت خودروسازی سایپا پیش فروش می‌شود، اما به گفته خریداران این خودرو‌ها به مشتریان تحویل داده نمی‌شود

به گزارش شجرنيوز، سناریویی تکراری “بدعهدی خودروسازان”، موضوعی که تازگی ندارد و چند سالی است گریبان صنعت خودرو کشور را گرفته است. چند وقت است که مخاطبین زیادی از بدعهدی جدید خودروسازان شکایت دارند و این بار این بدعهدی به سراغ وانت نیسان ها آمده است.

وانت نیسان توسط شرکت خودروسازی سایپا پیش فروش می‌شود، اما به گفته خریداران این خودرو‌ها به مشتریان تحویل داده نمی‌شود. گفته می‌شود از زمانی که سازمان حفاظت از محیط زیست قانون استفاده از استاندارد یورو پنج را برای خودرو‌ها در نظر گرفت، مشکلات زیادی هم خودروسازان و هم برای مردم ایجاد کرده است.

چرا خودروهای نیسان پلاک نمی شوند؟

یکی از مخاطبین باشگاه خبرنگاران جوان گفت: موضوعی که می‌خواستم خدمت شما عنوان کنم این است که چرا شرکت سایپا با وجود اطلاع از عدم شماره گذاری خودرو‌های وانت نیسان در سال ۱۳۹۹ باز هم در بهمن ماه ۹۹ اقدام به فروش قطعی این خودرو با تحویل یک ماهه کرده است.

او بیان کرد: در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۹ یک دستگاه خودرو وانت نیسان دوگانه سوز ثبت نام کرده ام و مبلغ ۲۰۲ میلیون تومان با قرض و وام تهیه کرده و واریز کردم، ولی تا امروز که سه ماه می‌گذرد هنوز خودرو تحویل نشده است و هیچ کس پاسخگو نیست.

قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود!

سال گذشته بهزاد اشجعی یکی از فعالان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود،  گفت: طی تصمیمات انجام شده قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود و اکنون خودرو‌هایی که تولید می‌شود آخرین سری از این محصول خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیسان‌های تک سوزی که هم اکنون ثبت نام می‌شوند مشخص نیست که پلاک شوند یا نه؟ گفت: تمام تولیدات خودروسازی‌ها تا پایان سال پلاک خواهد شد و بعد از آن تولیدات متوقف خواهد شد.

قرار است خودرو نیسان از رده خارج شود

علت عدم تحویل نیسان دیزل به مشتریان چیست؟

مجید باقری قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم تحویل نیسان دیزل به مشتریان گفت: مشکل نیسان دیزل با خودروهای دیگر متفاوت است، خودرو نیسان دیزل یک ضابطه جدید از سوی ستاد مصرف سوخت تعیین شده است، مبنی بر اینکه بابت هر تولید باید یک گواهی اسقاط داشته باشیم.

قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه هم اکنون 4 هزار خودرو نیسان در پارکینگ سایپا موجود است،  ادامه داد:  اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم و در آینده ای نزدیک شماره گذاری این خودروها شروع می شود.

یک منبع آگاه در محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت عدم شماره گذاری خودروهای نیسان دیزل ، گفت: سال پیش یک مجوزی برای شماره گذاری خودروهای نیسان گرفتند که اعتبار آن تا آخر سال بود و بعد از آن این مجوز تمام شد و قرار شده است که امسال این خودرو را با موتور جدید تولید کنند که هنوز تاییدیه آن صادر نشده است.

خودرو ملی

امیرحسین کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه اوضاع صنعت خودرو به شدت بهم ریخته است، گفت: قوانین موجود در صنعت خودرو برای شرایط عادی تعریف شده و این در حالی است که شرایط فعلی حاکم بر صنعت غیرعادی بوده و خودروساز و سایرین را گرفتار کرده است.

اوبا بیان اینکه پیش فروش خودرو‌ها در ظاهر منع قانونی ندارد و شرکت‌ها در شرایط شفاف شرایط خود را اعلام می‌کنند و متعهد می‌شوند که در تاریخ مشخص و با قیمت روز خودروی ثبت‌نامی را تحویل می‌دهند، گفت: بنابراین به لحاظ قانونی هیچ عملی خلاف آن صورت نمی‌گیرد. اما در حال حاضر بزرگترین معضل ما در جامعه از همین نقطه آغاز می‌شود که بسیاری از اتفاقاتی که به لحاظ اقتصادی در جامعه رخ می‌دهد، در ظاهر قانونی است، اما اثرات آن موجب اختلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه این مسئله دو جنبه مختلف دارد، گفت: مسئله اول این است که پیش‌فروش خودرو غیرقانونی است یا خیر و اینکه آیا می‌توان جلوی آن را گرفت؟ اما از طرف دیگر خودروسازان نیز به سبب تعهدات مالی متعددی که دارند، نمی‌توانند از پیش‌فروش خودرو‌های تولیدی خود جلوگیری کنند، لذا پیش‌بینی می‌کنند که بتوانند تا سال آینده تنش‌های امسال را مدیریت کرده و در موعد مشخص به تعهدات خود عمل کنند.

کاکایی با یادآوری اینکه در سوی دیگر دولت و نهاد‌های نظارتی مطرح هستند، تصریح کرد: مردم انتظار دارند که نهاد‌های نظارتی وارد عمل شده و شرایط را کنترل کنند. البته حقیقت این است که وضعیت فعلی خاص و غیرقابل پیش‌بینی بوده و هیچکس انتظار نداشت که تحریم‌ها چنین پیش روند.

نیسان آبی

او با تاکید بر اینکه اوضاع فعلی صنعت خودرو ناشی از مسائل کلان است، افزود: ضروری است که دولت به این مسئله ورود کرده و اوضاع را کنترل کند که قرار است چه اتفاقی پیش بیاید؛ یا اینکه چنانچه خودروسازان پیش‌فروش می‌کنند، آیا قادر به انجام تعهدات خود هستند یا خیر و اگر توان انجام این کار را ندارند، پس چرا نهاد‌های متولی مانع پیش‌فروش آن‌ها نمی‌شوند؟

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: البته در حال حاضر دولت و مجلس چنان درگیر مسائل روزمره شده‌اند که متوجه نیستند بسیاری از موارد در آینده دردسرساز خواهد شد.

او اظهار کرد: نباید به صورت احساسی با برنامه‌های خودروسازان برخورد کرد، بلکه باید کمک شود تا برنامه‌های خودروسازان ادامه یابد تا توان تحویل خودرو‌های معوق خود را پیدا کند. اما نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که آیا برای آینده می‌توانند ضمن رعایت قوانین ظرفیتی (پیش‌فروش ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات تولیدی) پیش‌فروش داشته باشند یا خیر.

کیفیت پایین برخی از محصولات خودروسازی همواره از چالش‌ها و گلایه مندی‌ها مردم بوده است. موضوعی که رزم حسینی، وزیر صمت در اولین روز‌ها از آغاز مسئولیتش در وزارتخانه، به آن اشاره کرد و از بابت تولید خودرو‌های بی کیفیت طی چند دهه اخیر از مردم عذرخواهی کرد.

اکنون سوالی که به وجود می‌آید این است که خودروسازی سایپا اقدام به ثبت نام خودرو‌های  نیسان تک‌سوز با لاستیک رادیال و نیسان دوگانه سوز با لاستیک رادیال کرده است که موعد تحویل این خودرو‌ها سال آینده خواهد بود، اما آیا این خودرو‌ها تحویل داده خواهد شد؟ آیا مجدد مردم باید منتظر عدم تحویل خودرو‌های ثبت نامی باشند؟

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.