اخبارانتخاباتسیاست

جهت‌گیری کاندیداها فقط تخریب است تا ارائه برنامه اقتصادی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که کاندیداها در این دوره از انتخابات هیچ برنامه‌ منسجمی ندارند، گفت: بعضا مشاهده می‌شود که برخی کاندیداها می‌گویند برنامه ۱۰۰۰ صفحه‌ای و ۲۰۰۰ صفحه‌ای داریم و این برنامه‌ها را روی سایت گذاشته‌ایم، اما نکته این‌جاست که جامعه مخاطبین وقت ندارد تک‌تک این برنامه‌ها را مطالعه کند.

به گزارش شجرنيوز، محمد لاهوتی درباره طرح‌ها و برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری اظهار داشت: واقعیت این است که در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری، به نظر می‌رسد کاندیداها یا برنامه منسجمی ندارند که ارائه دهند و یا اگر هم برنامه دارند، این‌قدر درگیر حاشیه‌ها می‌شوند که به اصل موضوع نمی‌پردازند.

وی افزود: شما دو مناظره گذشته را که نگاه کنید، متوجه می‌شوید که مجری سوال می‌کند و کاندیداها پاسخی می‌دهند که اصلا به آن سوال هیچ ارتباطی ندارد و موضوعات دیگری را مطرح می‌کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: بر این اساس، برای مخاطب خیلی سخت است که تشخیص دهد این برنامه‌هایی که قرار است اجرا شود، واقعا به چه صورت خواهد بود؛ آن هم در شرایطی که مهم‌ترین و پرچالش‌ترین بخش در ایران، حوزه اقتصاد است.

لاهوتی عنوان کرد: حتی اگر هم برنامه‌ای توسط برخی از کاندیداها مطرح می‌شود، بیشتر جنبه شعارگونه و وعده و وعیدهایی هست که جنبه اجرایی نخواهد داشت. برای مثال، یارانه‌ها و عدد و رقم‌هایی است که در این خصوص مطرح می‌شود.

وی با بیان این‌که در کل من هیچ بازخوردی را از این مناظره‌ها دریافت نکردم، متذکر شد: البته برخی از کاندیداها به فراخور تخصص خود ممکن است موضوعاتی را مطرح کنند، ولی به نظر من این موضوعات خیلی با برنامه نیست و وعده وعیدهایی است که ضمانت اجرایی ندارد.

جهت‌گیری کاندیداها فقط تخریب است تا ارائه برنامه اقتصادی

مهم‌ترین چالش اقتصادی کشور چیست؟

رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی ایران گفت: با توجه به این‌که ۱۰ سال است که نام‌گذاری‌های سال درباره اقتصاد، تولید و رفع موانع تولید است، باید تمرکز روی این بخش‌ها باشد. یعنی حمایت از تولید، رفع موانع تولید، رفع موانع زاید و دست و پاگیر تولید، افزایش صادرات و رفع مشکلاتی صادراتی، برطرف کردن موانع صادراتی، به نظر من موضوعاتی است که باید درباره آنها صحبت شود و کاندیداها در برنامه‌های خود باید به آنها اشاره کنند.

لاهوتی افزود: کاندیداها به نوعی باید بیان کنند که در حوزه صادرات چگونه می‌خواهند رفتار کنند و عدد ناچیز ۳۶ میلیارد دلاری را طی ۴ سال به چه عددی می‌خواهند برسانند. از سوی دیگر، با چه روشی می‌خواهند تولید را حمایت کنند. آیا فقط سیاست حمایت از تولید، ممنوعیت واردات است یا سیاست ایجاد ارزش افزوده در تولید، یا افزایش راندمان و کارایی واحدهای تولیدی و کاهش هزینه‌های سربار؟

وی عنوان کرد: از سوی دیگر، کاندیداها باید بگویند چگونه در حوزه واردات می‌خواهند عمل کنند که جلوی قاچاق حدود ۲۰ میلیارد دلاری را بگیرند. فقط ممنوعیت وارد که نمی‌تواند کمک‌کننده حمایت از تولید باشد؛ چراکه ما شاهد این هستیم که واردات غیررسمی به شدت اتفاق می‌افتد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: همه این‌ها باید به‌گونه‌ای ساماندهی شود و هزینه واردات منطقی شود که دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشته باشد.

برنامه اشتغال کاندیداها کجاست؟

لاهوتی با بیان این‌که کاندیداها در حوزه اشتغال هیچ صحبتی نمی‌کنند که چگونه می‌خواهند اشتغالزایی داشته باشند، گفت: در این خصوص عدد اعلام می‌کنند، ولی روش‌های اشتغالزایی را مطرح نمی‌کنند.

وی افزود: به نظر من در این دوره از انتخابات هیچ برنامه‌ای مطرح نشده و بیشتر شعار داده می‌شود؛ ضمن این‌که اگر دولت‌های قبل هم برنامه دادند، نتوانسته‌اند اجرایی کنند. برای مثال، دولت یازدهم و دوازدهم شعار تسهیل فضای کسب‌وکار را مطرح می‌کرد، اما دیدیم که بیشترین بخشنامه‌ها در این دولت صادر شد و بیشترین لطمه را صادرات از تصمیمات یک‌شبه دید.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: البته این نکته اهمیت دارد که شاید در دولت یازدهم و دوازدهم برنامه‌ای ارائه و اجرا نشد، ولی حداقل برنامه‌ای و هدف‌گذاری‌ای وجود داشت.

لاهوتی متذکر شد: در حال حاضر جهت کاندیداها در دو طیف مختلف، تخریب همدیگر است. یعنی بیشتر می‌خواهند تخریب کنند تا این‌که برنامه ارائه دهند و مردم را از روش‌های عملکردی خود آگاه کنند و اطلاعات را به مخاطب دهند که بین ۷ کاندیدا، کدام‌یک در شرایط کنونی اصلح‌تر است.

وی یادآور شد: بعضا مشاهده می‌شود که برخی کاندیداها می‌گویند برنامه ۱۰۰۰ صفحه‌ای و ۲۰۰۰ صفحه‌ای داریم و این برنامه‌ها را روی سایت گذاشته‌ایم، اما نکته این‌جاست که جامعه مخاطبین وقت ندارد که تک تک این برنامه‌ها را مطالعه کند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در پایان خاطرنشان کرد: پرسش‌هایی که صداوسیما از کاندیداها مطرح می‌کند، سطح پایین و غیرمرتبط است که کاندیداها هم به راحتی از آن عبور می‌کنند.

منبع : خبرآنلاين

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.