اخبارعلم و دانشفناوریمجله شجر

تجربه یورو و CR7 مانع ورود کوکاکولا به المپیک

ابرکمپانی کوکاکولا که همواره پایه ثابت تبلیغات در ادوار مختلف المپیک بود؛ تصمیم گرفت تا در المپیک 2021 توکیو حضور بسیار کمرنگی داشته باشد و این موضوع، ضرر جبران ناپذیری را به کمیته برگزاری المپیک تحمیل کرد.

تجربه یورو و CR7 مانع ورود کوکاکولا به المپیک

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: با همه گیری کرونا و کاهش ارزش بازار برخی از شرکت ها، بسیاری از کمپانی های بین المللی سطح سرمایه گذاری خود را در حوزه های بازاریابی به شدت کاهش داده بودند؛ دلیل این موضوع نوعی مقابله برای به حداقل رساندن ضرر های ناشی از ظهور پاندمی کرونا بود.

کوکاکولا نیز از این قاعده مستثنی نبود اما با افزایش روند واکسیناسیون بالاخص در کشورهای توسعه یافته و احتمال بازگشت به روند قبل از پاندمی، مدیران کوکاکولا تصمیم گرفتند تا حضور قوی و مثبتی را به عنوان اسپانسر در مسابقات یورو 2021 داشته باشند. روند تبلیغات در این دوره از مسابقات، مثبت ارزیابی شده بود تا در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار با فرانسه کریستیانو رونالدو فوق ستاره ملی پوش تیم ملی پرتغال تصمیم گرفت شیشه های نوشابه کوکاکولا را از روی میز خود کنار بگذارد.

این حرکت کریستیانو رونالدو تبعات دیگری نیز داشت و برخی از ستارگان سایر تیم ها نیز تصمیم گرفتند تا حرکت مشابهی را در کنفرانس های پیش از بازی انجام دهند؛ از این ستارگان میتوان به پل پوگبا ستاره فرانسوی ملی پوش منچستر یونایتد نیز اشاره کرد. پس از این اتفاقات کوکاکولا با سقوط ناگهانی 4 میلیارد دلاری سهام خود مواجه شد و باعث شد سرمایه گذاری این غول نوشابه سازی در یک جام ورزشی به جای سود آوری، برایشان خسارت بار نیز تمام شود.

پس از اتفاقات یورو، هرچند مدیران کوکاکولا اعلام کردند که حجم سرمایه گذاری خود در بخش بازاریابی را کم کم به رقم پیش از پاندمی نزدیک خواهند کرد اما به یکباره تصمیم عجیبی گرفته شد و ابرکمپانی کوکاکولا که همواره پایه ثابت تبلیغات در ادوار مختلف المپیک بود؛ تصمیم گرفت تا در المپیک 2021 توکیو حضور بسیار کمرنگی داشته باشد و این موضوع، ضرر جبران ناپذیری را به کمیته برگزاری المپیک تحمیل کرد.

هر چند هیچ کدام از مدیران ارشد کوکاکولا در هیچ کدام از صحبت هایشان رسما اعلام نکرده اند که قرار است تا بودجه بازاریابی خود در مسابقات ورزشی  را کاهش دهند اما کنار گذاشتن بزرگترین رویداد ورزشی سال از سوی این ابرکمپانی خود گویای همه چیز است.

کمپانی های غیر ورزشی اعم از نوشابه سازی و حتی کمپانی های ساخت مشروبات الکلی، هر ساله نقش پر رنگی در اسپانسرینگ رویداد های ورزشی بازی می کنند. این حضورها همیشه حاشیه های خاص خود چه از سوی مصرف کنندگان، چه شرکت کنندگان در آن رویداد و چه گروه های مردمی را دارا هستند اما به دلیل ارزش بسیار بالایی که رویداد های ورزشی در برند اورنس یا همان آگاهی از برند دارند برای کمپانی های تبلیغ کننده جذابند.

اما شاید حرکت کوکاکولا در این دوره از المپیک به نحوی بتواند زنگ خطر را برای رویداد های ورزشی در زمینه اسپانسرگیری به صدا در آورد چراکه بسیار بعید به نظر میرسد بزرگترین غول نوشابه سازی دنیا این حرکت را بدون فکر به عواقب پشت پرده این تصمیم انجام داده باشد و اینطور به نظر میرسد که به دنبال تصویب قوانینی مبنی بر الزام حمایت کمیته برگزاری رویداد های ورزشی برای شرکت های اسپانسر هستند.

نکته قابل تامل اینجاست که در صورتی که تمامی کمپانی های غیر ورزشی از سرمایه گذاری در حوزه ورزش کنار روند تا چه میزان خسارت به رویداد های ورزشی وارد میشود و آیا کنار گذاشتن این رویداد ها از سوی ابر کمپانی ها ضرری به ارزش این شرکت ها وارد نمی سازد؟

نظر شما راجع به حرکت کریستیانو و پوگبا چیست؟ به نظر شما سلبریتی های ورزشی تا چه حد میتوانند در برند سازی شرکت های غیر ورزشی نقش داشته باشند؟

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.