صنعت و تجارتاخباراقتصاد

تبلور نگاه رهبری در مدیریت یک واحد تولیدی

مدیریت در شرایط فعلی نیاز به مولفه هایی دارد که نقصان آن باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد که دامن کسب و کارها و صنایع را خواهد گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید، با تأکید بر لزوم استفاده کامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمرکز دولت بر بازسازی «انقلابی، عقلانی و خردمندانه» در همه عرصه‌های مدیریتی کشور را ضروری خواندند و با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی، نکات و توصیه‌های مهمی را درباره «مردمی بودن»، «عدالت‌ورزی«‌، »فسادستیزی»، «احیای امید و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بیان کردند.

بيانات شنيدني رهبري به مسئولان جديد دستگاه ها و وزارت خانه هاي دولت رئيسي نشان از دغدغه هاي رفع نشده اي دارد كه علي رغم تاكيدات گذشته ايشان به سران دولت هاي قبلي همچنان پا برجاست و بسياري از دستگاه ها نتوانستند آنچنان كه بايد و شايد و انتظار مي رفت اين انتظارات را مرتفع كنند و به برنامه هايي كه مد نظر سران كشور بود جامه عمل بپوشاند.

اگرچه بسياري از دستگاه‌ها نتوانستند به نحو مطلوبي در اين مسير گام بردارند و منشا عدالت در جامعه باشند اما در ابعاد كوچكتر و در بخش هاي خرد بسياري از مديران به منويات مقام معظم رهبري لبيك گفتند و توانستند بخش زيادي از دغدغه‌هاي ايشان در سازمان خود را برآورده سازند و به الگوي تمام عياري در اين زمينه تبديل شوند.

اگرچه تعداد اين سازمان ها زياد نيست و بايد با ذره‌بين به دنبال شماري از آنها گشت اما همين تعداد كم نيز موجبات دلخوشي و سربلنديست چرا كه مي تواند با اشائه اين فرهنگ و بسط دادن آن در جامعه بخش اعظم فرمايشات مقام معظم رهبري را به منصه ظهور رساند و حتي در ابعاد كوچك تر نيز زمينه ساز خير بزرگ به جامعه و مردم باشد.

مشكلات عديده اقتصادي كه امروزه درگير آن هستيم و چالش هاي خرد و كلان صنعت بركسي پوشيده نيست. در اين برهه از زمان كه تحريم ها به بالاترين حد ممكن رسيده مديريت در يك صنعت پر رقيب و ماندگاري در بازار هزار رنگ كار ساده اي نيست و آنان كه در اين عرصه حضور فعال دارند بايد از مهارت هاي مديريتي و تجربيات زيادي برخوردار باشند تا بتوانند از پس چالش هاي موجود برآيند و بتوانند به توليد تداومي ماندگار ببخشند.

پاکسان رهبر بازار شوینده

يكي از اين شركت ها در حوزه صنعت شوينده كه توانسته گام‌هاي مهم و موثري را در اين زمينه بردارد شركت پاكسان از شركت هاي زير مجموعه توسعه صنايع بهشهر است كه موفق شده تا عدالت سازماني را به شكل ملموسي اجرائي نمايد.

آنچه كه از خبرهاي اين سازمان بيرون مي آيد نشان از حركت مديرعامل پاكسان در خط فرمايشات رهبري دارد و مطابق فرمايشات ايشان با «تلاش شبانه‌روزی، مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر، توکل و توسل به پروردگار را سرمایه خود قرار داده‌اند » اينگونه قطعاً بر مشکلات فائق خواهند آمد.

مديريت اين مجموعه با اتكا به توان داخلي با عقلانيت و خردورزي در كنار مديريت خلاقانه و عقلاني توانسته موانع موجود در پيش پاي اين شركت قديمي و خوشنام را بردارد و حركت در مسير توسعه اقتصادي اين مجموعه را شتاب ببخشد و علاوه به گشايش اقتصادي براي اين مجموعه و صنعت، به حال كشور نيز بيش از هر زمان ديگري در دوران حيات خود مفيد واقع شود و برنامه هاي خود در سال 1400 را بر همين مبنا استوار نمايد تا توليد مانع زدائي ها و پشتيباني ها را تمام و كمال اجرائي نمايد.

تلاش برای نمود رهنمودهای رهبری ر پاکسان

حسن بقائي مديرعامل اين مجموعه كه از خرداد ماه سال گذشته سكانداري پاكسان را به عهده گرفته تنها به پيشرفت اقتصادي و تثبيت اشتغال بر محور توليد بسنده نكرد بلكه به موازات آن كوشيده هم پاي اين اقدامات، در مسير نهادينه سازي عدالت اجتماعي و شغلي نيز گام بردارد و با برنامه هاي مفيد و موثر پرسنل اين مجموعه را دلگرم تر از گذشته كند.

اقداماتي همچون اجراي طرح هاي عمراني، ايجاد درمانگاه مجهز داخلي، فراهم سازي تعاوني مصرف كاركنان، توجه به بهبود محيط داخلي مجموعه، توجه به معيشت، عدالت در پرداخت پاداش توليد و… علاوه بر تاثير مثبت در روحيه جمعي سبب شده اميدواري نيز در بين پرسنل ايجاد شود و اين حس رضايت شغلي تاثير خود را به صورت مستقيم در كار و توليد نيز بگذارد و پرسنل اين مجموعه علاوه بر قدرداني جمعي از مديرعامل پاكسان با دلسوزي بيشتري به فعاليت در اين مجموعه مشغول باشند.

ايجاد عدالت اجتماعي در كار از ديگر مواردي بوده كه مقام معظم رهبري بارها بر آن تاكيد كرده اند و آن را از مفاد اصلي ايجاد جامعه عادل و عدل پرور معرفي نموده اند اينكه پاكسان توانسته به شكل مبسوطي به اين دغدغه رهبري جامه عمل بپوشاند نشان از عزم مديري دارد كه راه برون رفت از مشكلات پيش رو را عمل به منويات ايشان ديده و با استفاده از تمام ظرفيت هاي موجود تلاش كرده تا با بنيان نهادن روحيه انقلابي بناي كار جهادي را بگذارد و به آن عمل كند.

بقائي پيش از این عهده دار مسئولیت هایی از جمله مشاور معاون وزير اقتصاد و دارايي در امور بانك‌ها، بيمه‌ها و شركت هاي دولتي، مديرعامل و نايب رئيس هيات مديره هلدينگ مديريت طرح و توسعه آينده پويا (بانك ملي ايران)، مديركل منابع انساني و پشتيباني وزارت امور اقتصاد و دارائي   معاون مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در امور بازرگاني، مشاور عالي رئيس كل گمرك ايران، معاون رئيس كل گمرك ايران در امور برنامه ريزي و بين الملل، معاون رئيس كل گمرك ايران در امور توسعه مديريت منابع، مشاور رئيس كل گمرك ايران و مديركل گمركات تهران (دومين گمرك كشور از حيث درآمد و حجم فعاليت كاري) مديركل گمرك شهريار، ناظر گمركات استان آذربايجان شرقي و مدير كل گمرك تبريز، مديركل گمركات امانات پستي، معاون اداره كل نظارت بر ترانزيت گمرك ايران، مدير گمرك مشهد و رئيس گمرك سرخس بوده است.

وي از زمان حضور خود در مجموعه پاكسان با ايجاد بخشي به عنوان واحد پيگيري امور پشتیبانی به صورت جدي بر اين اصل كه بعد از برنامه ريزي بايد پيگير اجراي برنامه ها بود توانست فاصله بين طرح تا عمل را كوتاه نموده و توانسته در اين بعد از توسعه توليد نيز بخش ديگري از فرمايشات رهبري در این سالها را فصل الخطاب قرار داده و به درستي به آن عمل نمايد.

مديرعامل پاكسان نمونه خوب و مثال زدني، براي الگو قرار دادن در بعد پيشرفت درون سازماني با اتكا به توان بالاي پرسنل از پايين سطوح تا بالاترين تراز مديريتي است. اين شركت با ايجاد كميته هم انديشي و بارش فكري در سازمان است تا با ايجاد فرصت برابر زمينه ابراز نظر، عقيده و راهكار در حوزه هاي مختلف توليد را به صورت مساوي براي همه خلق كند تا هر فرد در هر پست سازماني بتواند راهكارهاي ميانبر، ساده، مفيد و خلاقانه اي ارائه دهد تا ضمن صرفه جويي در وقت و انرژي از خلاقيت تك تك كساني كه در اين مجموعه كار و فعاليت مي كند بهره ببرد. اين كار علاوه بر فوايد كاري در روحيه فرد نيز نقش به سزايي دارد به نحوي كه اين امكان را فراهم مي نمايد تا افراد به خودباوري و رضایت مندی شغلی برسند.

يك سازمان زماني موفق است كه پرسنل‌اش تنها كارمند نباشند و در كنار فعاليت روز مره خود به مجموعه اي كه در آن كار مي كنند متعهد نيز باشند. اين تعهد تنها با رفتار درست و نهادينه كردن انجام درست كار درست فراهم مي شود و اين هنر مديران توانمندي است كه افراد تحت مديريت خود را در اين مسير صحیح هدايت كند و از آنان خادمان صادق ايران اسلامي بسازد.

برآيندي كه از پاكسان امروز شاهد آن هستيم گوياي اين حقيقت است كه مديريت آن توانسته اين مهم را در اين شركت پياده سازي و اجرائي نمايد و با ايجاد فرصت برابر و عمل به وعده هاي خود و توجه به تمامي پرسنل در هر سطح و مقام آن ها به همراهاني معتمد و متعهد بدل كند كه مجموعه را متعلق به خود بدانند و آن را چون ثروتي نامتناهي بينند و براي رشد و تعالي آن تا حد توان خود تلاش كنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اين ديدار برخی روش‌های رایج مدیریتی را نافی عدالت دانستند و افزودند: در توزیع یارانه‌ها و هر مسئله دیگر باید به گونه‌ای عمل کرد که فاصله طبقات محروم با طبقات برخوردار کم شود و هر چه ممکن است امکانات عادلانه توزیع شود.

اين هنر مديران توانمند است كه با كنار زدن دشواري هاي كار در اين دوره از تاريخ كشور با عنايت به فرمايشات مقام معظم رهبري و چراغ راه قرار دادن سخنان موكد ايشان ولايت مدارانه در جهت تحقق برنامه هاي ايشان گام بردارند و مسير توسعه را به ديگران نيز نشان دهند.

اگرچه پاكسان شركتي قديمي است اما از توان بالاي نوین مديريتي بهره مي برد و با اشراف كامل مدير آن به علوم روز مديريتي دنيا هدايت مي شود و اين كار ساده اي نيست. آنچه امروز در بسياري از سازمان ها شاهد آن هستيم برخي از مديران به روش هاي منسوخ شده و قديمي مديريتي چنان ارادتي دارند كه جدا كردن آنها از اين سبك مديريتي منسوخ شده با سخت ترين جراحي ها نيز غير ممكن است و همين قضيه باعث خمودگي سازمان تحت مديريت آنها شده و موجبات در جا زدن آن سازمان را فراهم كرده.

به نظر نويسنده اين سطور اين مديران بايد علاوه بر توجه همه جانبه به سخنان رهبري به شیوه مدیریت شركت هايي همچون پاكسان كه توانسته در اين مسير موفق عمل كند و دستاوردهای بسیاری را به ارمغان آورد را سرمشق و الگوي خود قرار دهند.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.