مجله شجرسلامت

بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

آنچه در این مقاله می خوانید:

بسیاری از مشکلات جسمی ریشه در کمبود ویتامین در بدن دارد. در صورتی که مواد لازم و ضروری به بدن نرسد و بدن دچار کمبود ویتامین شود، به تدریج علاوه بر ضعف بدنی، روحیه و اعصاب شخص نیز ضعیف خواهد شد. در صورتی که با بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب آشنا باشید، می توانید روحیه خود را بهبود دهید.به عنوان مثال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی که ناشی از مشکلات اعصاب است، استرس و اضطراب است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند.

در مثال دیگر می‌توان افسردگی را بیان کرد که تعداد زیادی از افراد به آن مبتلا می‌شوند. تقریباً تمامی این مشکلات ریشه در کمبود ویتامین در بدن دارد. این موضوع به خصوص در جوانان، نوجوانان و کودکان بیشتر یافت می‌شود. علت این موضوع این است که در سنین نوجوانی و جوانی، بدن انسان نیاز به ویتامین و مواد مغذی بیشتری برای رشد دارد. به عنوان مثال استفاده از بهترین مولتی ویتامین برای رشد قد کودکان، یکی از مورادی است که پزشکان برای کودکان و نوجوانان تجویز می کنند.

در صورتی که به مقدار لازم این مواد لازم و ضروری به بدن نرسد، امکان ضعف اعصاب و بروز مشکلات روحی نیز وجود خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به طور کامل دربارۀ بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب صحبت کنیم.

معرفی 5 نمونه از بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

ویتامین B

بهترین ویتامین برای اعصاب B،

یکی از بهترین ویتامین ها برای بدن که وجود آن لازم و ضروری است، ویتامین B  است. این ویتامین نقش مهمی درون بدن انسان دارد و علاوه بر تأثیری که بر روحیه و اعصاب دارد، در سلامت جسمانی نیز مؤثر است.

یکی از وظایف ویتامین B در بدن این است که مواد غذایی موجود در بدن را تجزیه کرده و به انرژی تبدیل می‌کند. همچنین با ورود مواد قندی به بدن، آن‌‌ها را به گلوکز و سپس به انرژی بدن تجزیه می‌کند. به کمک ویتامین B، بدن حالت کسلی و بیحالی نخواهد داشت و با مصرف مواد غذایی، انرژی لازم خود را تأمین می‌کند.

علاوه بر این موارد، ویتامینB  بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب است. وجود ویتامین B  در بدن نقش مهمی در خواب راحت دارد. به احتمال زیاد در صورتی که خواب راحتی ندارید و دچار مشکلاتی مثل بی‌خوابی هستید، این ویتامین در بدن شما کاهش پیدا کرده است. خواب آرام یکی از عوامل مؤثر بر اعصاب آرام است؛ چرا که با داشتن خواب آرامش بخش هنگام شب، طی روز دچار خستگی و بیحالی نخواهید شد‌.

همچنین ویتامین B  نقش مؤثری در فعالیت‌های ذهنی دارد. به عنوان مثال در صورتی که چندین بار یک مطلب را مطالعه می‌کنید، اما نمی‌توانید آن را به ذهن خود بسپارید، به احتمال زیاد ویتامین B  در بدن شما کم شده است؛ چرا که ویتامین B برای تقویت حافظه بسیار مؤثر است.

وجود ویتامین B به میزان کافی در بدن، میزان اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. اگر دچار اختلالات عصبی یا مشکلاتی مثل فوبیا هستید و به تازگی این ترس و نگرانی را بیشتر از پیش احساس می‌کنید، همۀ این موارد  ممکن است به علت کمبود ویتامین B باشد.

مطالب مرتبط: بهترین ویتامین برای کودکان

ویتامین D

همۀ افراد تقریباً با ویتامین D و اثرات آن در بدن آشنایی دارند. ویتامین D را می توان بهترین ویتامین برای پوست، مو و … دانست.

در صورتی که شما به اندازۀ کافی در مقابل نور خورشید قرار نگیرید یا در مناطقی زندگی کنید که بیشتر فصول سال، داری آب و هوای ابری بوده و نور خورشید با پوست شما برخورد ندارد، به احتمال زیاد دچار کمبود ویتامین D می‌شوید.

این کمبود ویتامین، علاوه بر این که می‌تواند بر جسم شما تأثیرگذار باشد، بر روحیۀ شما نیز تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. ویتامین D را می‌توان از مواد غذایی نیز دریافت کرد. به عنوان مثال با مصرف شیر و لبنیات، مقدار زیادی ویتامین D وارد بدن می‌شود. ویتامین D تأثیر بسیار بر سلامتی بدن دارد؛ یکی از مهمترین اثرات ویتامین دی جذب فسفر در جریان خون است.

علاوه بر تأثیرات جسمی، ویتامین D تأثیر بسیار زیادی بر اعصاب و روان دارد. ویتامین D باعث رشد و تکثیر سلول‌های مغزی می‌شود. بدین وسیله، قدرت حافظه و توانایی مغزی شخص افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال شخص یادگیری بهتر و درک عمیق‌تری خواهد داشت. همچنین می‌تواند راحت‌تر مطالب را حفظ کند؛ بنابراین ویتامین D بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب است.

در صورتی که میزان ویتامین D بدن کاهش یابد، باعث بروز ناراحتی‌های روحی می‌شود. به عنوان مثال شخص احساس می‌کند دچار افسردگی شده و این افسردگی با خوردن دارو و جلسات مشاوره برطرف نخواهد شد. همچنین بروز مشکلات اضطراب و استرس نیز ناشی از کمبود ویتامین D در بدن است.

امگا 3

اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که با خوردن ماهی مشکل دارد، باید بگوییم سخت در اشتباهید! زیرا کمبود امگا ۳ در بدن ضرر جبران ناپذیری برای جسم و روح شما ایجاد خواهد کرد. البته باید گفت امگا ۳ فقط در ماهی وجود ندارد. روغن‌های گیاهی بسیار متنوعی وجود دارند که سرشار از امگا ۳ هستند.

در واقع به تعادل رسیدن ویتامین امگا 3 در بدن باعث شادابی روحیه و جلوگیری از ایجاد مشکلات ذهنی و روانی می‌شود. باید بگویم بدن انسان برای تولید سلول عصبی تا حد زیادی به امگا ۳ نیاز دارد.

در صورتی که میزان ویتامین امگا 3 در بدن به اندازه کافی نباشد، سلول عصبی در بدن تولید می‌شود، اما نتیجه، تولید یک سلول عصبی بی‌کیفیت در بدن است که نمی‌تواند کارایی چندانی برای شما داشته باشد. به همین دلیل است که هنگام دریافت رژیم غذایی از متخصصین تغذیه، همواره به غذاهای حاوی امگا 3 توجه می‌شود.

ویتامین امگا3 باعث می‌شود سلول‌های عصبی بدن به بهترین شکل ممکن تولید شوند. با تولید سلول‌های عصبی با کیفیت، توانایی مغز افزایش پیدا خواهد کرد.

یکی از مشکلات اساسی که ممکن است کمبود ویتامین امگا 3 در بدن ایجاد کند، مشکلات روحی همچون افسردگی است. این ویتامین می‌تواند روحیه شما را شاداب و پرنشاط نگه دارد. در صورتی که برای مدت طولانی مصرف ویتامین امگا 3 در بدن متوقف شود، ممکن است به افسردگی شدید مبتلا شوید. همچنین یکی دیگر از عوارض کمبود امگا 3 در بدن اختلال شخصیتی است که باید توسط روانشناس یا روانپزشک درمان شود. بنابراین امگا ۳ بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب است.

منیزیم

منیزیم، بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب

منیزیم در بسیاری از مواد غذایی که طی روز مصرف می‌کنیم، جای گرفته است و بهترین ویتامین برای مردان و زنان است. به همین دلیل احتمال کمبود این عنصر در بدن بسیار کم است. در افرادی که دچار سوء تغذیه هستند یا مواد غذایی مناسب مصرف نمی‌کنند، عنصر منیزیم که یک ماده مغذی برای سلامت جسم و روح است، کاهش می‌یابد.

متأسفانه بسیاری از افراد از رژیم غذایی اشتباه استفاده می کنند. به عنوان مثال میزان مصرف شیرینی و قند در رژیم غذایی آنها بسیار زیاد است یا ممکن است بیشتر از حد معمول از نمک و غذاهای چرب استفاده کنند. این افراد ممکن است به مرور زمان با کاهش منیزیم در بدن مواجه شوند. کاهش این عنصر می‌تواند آرامش بدنی را بهم ریخته و استرس و اضطراب شخص را افزایش دهد.

آهن

علاوه بر بیان بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب، باید به عناصر لازم و مغذی برای بدن نیز توجه شود. به عنوان مثال یکی از عناصری که باید به مقدار لازم در بدن وجود داشته باشد، آهن است. به خصوص بین بانوان، آهن به عنوان یک عنصر مهم به شمار می‌آید؛ چرا که بانوان به دلیل داشتن دوره‌های ماهانه، مقدار زیادی آهن موجود در بدن خود را از دست می‌دهند. این مشکل نه تنها برای بانوان بلکه برای بسیاری از افراد که دچار خونریزی‌ به دلایل مختلف هستند نیز مهم است.

بانوان شیرده یا باردار مانند بانوانی که در دورۀ عادات ماهیانه خود قرار دارند، در معرض کمبود آهن هستند. به همین دلیل باید در برنامۀ غذایی خود حتماً مصرف عذاهای حاوی آهن را قرار دهند. اما در صورتی که میزان این عنصر در بدن تا حد زیادی کاهش یابد، نتایج جبران ناپذیری برای بدن و اعصاب ایجاد خواهد کرد. آهن از جمله بهترین ویتامین ها برای مو محسوب می شود که میتواند منجر به استحکام بیشتر موها شود.

از جمله مشکلات روحی که در اثر کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود، کاهش تمرکز است. به عنوان مثال ممکن است دچار فراموشی‌های لحظه‌ای شده باشید. بسیاری از افراد دچار فراموشی لحظه‌ای می‌شوند و این موضوع در صورت تکرار، بسیار آزاردهنده است. کمبود آهن شدید در بدن، در سنین بالاتر می‌تواند باعث ایجاد آلزایمر شود و فراموشی لحظه‌ای را به فراموشی دائم تبدیل کند.

همچنین یکی دیگر از اثرات کمبود آهن در بدن، تأثیر بر روحیه شخص است. کمبود این عنصر می‌تواند روحیه شخص را بهم بریزد و او را ناراحت و افسرده کند.

این مقاله که براساس مطالب منتشر شده در اینجا، نگارش شده است؛ به طور کامل درباره بهترین ویتامین برای تقویت اعصاب صحبت شد. ویتامین‌های گوناگون دیگری وجود دارند که لازم است به صورت متعادل در برنامه غذایی شخص قرار بگیرند. مثلاً عناصر دیگری مثل زینک و سلنیوم نیز برای تقویت اعصاب و روحیه شخص مفید هستند. مصرف این ویتامین‌ها به خصوص برای بانوان باید حتماً مورد توجه قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.