اطلاعات و ارتباطاتاخبارفناوری

بهبودی ۱۰ درصدی در شاخص‌ های کیفی اینترنت داشتیم/ دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت، یکی از اهداف وزارت ارتباطات است

معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگویی اختصاصی مسائلی را درخصوص افت کیفیت اینترنت در کشور و بالا رفتن ظرفیت ها مسائلی را بیان کرد.

به گزارش شجرنيوز، امروزه که استفاده از اینترنت به امری ضروری تبدیل شده و اکثر کار‌های روزمره با استفاده از این تکنولوژی انجام می‌شود، لزوم داشتن سرعت بالا و کیفیت مطلوب بیش از پیش احساس می‌شود. چند روزی است که با بازگشایی مدارس و شروع آموزش‌های آنلاین سرعت و کیفیت اینترنت در سراسر کشور و در اپراتور‌های مختلف کاهش پیدا کرد.

روز قبل مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از بهبود وضعیت شاخص‌های کیفی اینترنت کشور خبر داد اما باز هم کاربران از شرایط راضی نیستند.

در همین راستا با حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به گفتگو نشستیم تا از کم و کیف اقدامات این سازمان و همکاری اپراتور‌ها برای بهبود اینترنت در کشور مطلع شویم.

توسعه پهنای باند، باعث بهبود کیفیت شبکه

فلاح جوشقانی درباره اینکه اعلام شد کیفیت اینترنت بهبود یافته، اما هنوز هم کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت راضی نیستند، گفت: “ما یک ماه پیش تقریبا اوایل مهر بود که با افت شبکه رو به رو شدیم و در بعضی از نقاط کشور نیاز به توسعه شبکه‌ها احساس شد.

ما هم باید پهنای باند اضافه را کنیم و هم شبکه‌های داخلی را توسعه بدهیم. با توجه به اقدامات صورت گرفته برای توسعه شبکه، اکنون حدود ده درصد کیفیت شبکه بالا رفته و براساس شاخص‌هایی که ما داریم، کیفیت شبکه بهبود پیدا کرده و چیز‌هایی که نشان می‌داد شبکه دچار مشکل شده، اکنون تا حدود زیادی برطرف شده است. ”

وی در ادامه گفت: “وزیر ارتباطات کمیته‌ ویژه‌ای مخصوص رسیدگی به این موضوع با حضور رگولاتوری، زیرساخت و اپراتور‌ها تشکیل داد و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم را در قالب گزارشی به مردم ارائه دادیم. از مهرماه تاکنون براساس شاخص‌ها ما بهبود کیفیت داشتیم و تقریبا می‌توان گفت که ما به وضعیت بهتری نسبت به قبل رسیدیم. ولی این بهبود چیزی نیست که ما بگویم شبکه اینترنت ما یک شبکه ایده‌آل و با کیفیت بالاست. ما به صورت مستمر و دائم در حال پیگیری شبکه اینترنت در تمامی کشور هستیم. ”

فلاح جوشقانی

فلاح جوشقانی در ادامه افزود: “به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مصرف اینترنت عادی مردم بالاتر رفت و در سراسر کشور شبکه دچار افت سرعت و کیفیت شد. بالغ بر پنجاه لینک باهم ادغام شدند و ظرفیت‌ها بالاتر رفت. برای افزایش ظرفیت، اپراتورها، شرکت زیرساخت و مخابرات نهایت همکاری‌هایی را با ما داشتند.

باتوجه به اینکه امروز مردم بیشتر از اینترنت همراه استفاده می‌کنند، انتظار بهبود بیشتر در این حوزه را دارند. همکاران ما در مخابرات تلاش خودشان را می‌کنند، اما در این قسمت شاید هنوز انتظارات برآورده نشده و به دنبال بهبود کیفیت بیشتر در شبکه اینترنت ثابت هم هستیم. ”

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: “بهبودی که اکنون در شبکه حاصل شده، رها نمی‌شود و ما به طور مستمر پیگیر بالا رفتن سرعت و کیفیت در شبکه اینترنت کشور هستیم. مردم ما باید بهترین شبکه اینترنتی را داشته باشند و ما به دلیل کمبود‌ها و افت‌هایی که در شبکه هست از آنها معذرت خواهی می‌کنیم. ”

چالش های پیش روی توسعه شبکه

وی درباره مشکلات پیش روی توسعه شبکه اینترنت کشور افزود: “امکانات و شرایط خاصی لازم است تا بتوانیم شبکه را هرچه بهتر و زودتر توسعه بدهیم، در این شرایط همه در تلاش هستند تا سرعت و کیفیت به وضع مطلوبی برسد تا مردم بتوانند استفاده بهتری از اینترنت داشته باشند. از چالش‌های پیش روی ما، بحث زیرساخت است که تحریم‌ها باعث کند شدن کار ما در این حوزه شده است. ”

حسین فلاح جوشقانی

وی در پاسخ به این سوال که اگر کیفیت شبکه بهتر شده پس چرا هنوز کاربران نسبت به سرعت اینترنت اعتراضاتی دارند، گفت: “در چند روز اخیر گزارشاتی مبنی بر حادتر شدن وضعیت شبکه دریافت نکردیم، ما به طور مستمر سامانه ۱۹۵ را رصد کرده و به مشکلاتی که کاربران آنها را اعلام میکنند رسیدگی می‌کنیم. ما ظرفیت شبکه را نسبت به امکاناتی که داشتیم توسعه دادیم. ”

حسین فلاح جوشقانی درباره اینکه این بهبود کیفیت هزینه‌ای برای مشتری ندارد هم گفت: “بهبود و توسعه شبکه اینترنت هیچ هزینه‌ای برای کاربران ندارد. کاربران در حال حاضر هم برای استفاده از خدمات پول پرداخت می‌کنند و ما باید پاسخگوی نیاز آنها باشیم. ”

دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت، هدف اصلی وزارت ارتباطات

وی در پایان صحبت هایش درخصوص اینکه شبکه چه زمانی به وضعیت ایده آل می‌رسد، توضیح داد: “بخشی از محدودیت‌ها و چالش‌های ما به حوزه تکنولوژی بر می‌گردد، راهبرد اصلی وزارت ارتباطات توسعه شبکه اینترنت ثابت است، تکنولوژی ما در حوزه اینترنت ثابت، تکنولوژی ADSL است که محدودیت‌هایی دارد، هرچه ظرفیت شبکه بالاتر برود مشترکین تا یک مقدار ثابت می‌توانند افزایش سرعت داشته باشند که حدود ۸ مگابیت بر ثانیه است، زمانی این سرعت خوب بود، اما در حال حاضر پاسخگوی نیاز مشترکین نیست.

به همین دلیل هم توجه مردم به سمت اینترنت موبایل و همراه جلب شده که مثلا سرعت ۲۵ مگابیت را عرضه می‌کند و ظرفیت آنها هم بیشتر شده است. راه حل این است که ما شبکه اینترنت ثابت را روی فناوری‌های جدیدی سوار کنیم، مثلا از فیبرنوری برای ارائه اینترنت استفاده کنیم که سرعت به بالای ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

دسترسی مردم به اینترنت ثابت باید بیشتر شود تا به خاطر کیفیت پایین، فشار روی شبکه موبایل بالا نرود. طبق برنامه ریزی وزارت ارتباطات تا پایان سال ۱۴۰۱ بخشی از ارتباطات به فیبر منتقل می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ این پروژه کامل خواهد شد و همه ارتباطات به این فناوری انتقال پیدا می‌کند. ”

معاون وزیر ارتباطات

فلاح جوشقانی در ادامه افزود: “طبق سند معماری شبکه ملی اطلاعات ۸۰ درصد خانوار‌ها باید به اینترنت پرسرعت ثابت دسترسی پیدا کنند، اگر این چشم انداز محقق شود، قاعدتا کیفیت شبکه‌های موبایل هم بهتر خواهد شد، از طریق شبکه موبایل ما در حال حرکت به سمت تکنولوژی‌هایی مثل نسل پنج تلفن همراه هستیم. فقط بحث ظرفیت نیست که مردم را ناراضی کرده، ما محدودیت تکنولوژی هم داریم، اگر این تکنولوژی‌ها تغییر کنند، شبکه تحول پیدا می‌کند. وزارت ارتباطات مجری و برنامه ریز طرح هاست و اپراتور‌ها باید در این خصوص اقدام کنند که در این بخش هم در حال برنامه ریزی هستیم. ”

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.