اخباراقتصادبانک و سرمایهخبر مهم

بررسی قیمت و روند تغییرات دلار به نرخ روز

با توجه به تغییرات قیمت ارز در ایران و جهان، در متن پیشرو اطلاعاتی در مورد دلار به نرخ روز 28 تیرماه سال جاری و همینطور روند تغییرات قیمت ارز در بازار های ایران و جهان و پیش بینی این روند در دولت سیزدهم را در اختیارتان قرار خواهم داد.

بررسی قیمت و روند تغییرات دلار به نرخ روز دوشنبه 28 تیرماه

دلار به نرخ روز 28 تیر ماه 1400:

به گزارش شجرنيوز، قیمت دلار در بازار آزاد روز دوشنبه 28 تیرماه 1400 در کانال 24هزار و 554 تومان قرار گرفته  و تا این ساعت نسبت به دیروز به میزان 0% تغییرات داشته است.  دلار به نرخ روز یکشنبه 27 تیر ماه در صرافی ملی با قیمت 23 هزار و 779 تومان فروخته شد و در بازار متشکل برخلاف سایر موارد با 0.39 درصد افزایش قیمت به مبلغ 24 هزار و  110 تومان به فروش رسید.

با مقایسه دلار به نرخ روز خود در چند روز گذشته، شاهد روند کاهشی قیمت آن هستیم. به صورتی که در روز پنج شنبه 24 تیر ماه سال جاری قیمت دلار 24 هزار و 770 بود، در مدت زمان سه روز گذشته قیمت دلار به 24 هزار و 800 تومان رسید و دیروز با کاهش قیمت 0.12 درصدی به قیمت 24 هزار و 670 معامله شد.

تحلیل های موجود در مورد قیمت دلار در ایران

تحلیل های موجود در مورد قیمت دلار در ایران

پیش بینی روند تغییرات دلار به نرخ روز در ایران:

اگر در مورد روند تغییرات دلار به نرخ روز و کاهشی بودن یا افزایشی بودن این روند از فعالان اقتصادی در این عرصه پرس و جو کنید، همه آن ها کاهش قیمت دلار را پیش بینی می کنند. در هفته آخر تیرماه سال جاری به علت تعطیلی بازار کشورهای همسایه به دلیل شیوع ویروس کرونا و همینطور کاهش تقاضای ارز در کشور شاهد کاهش قیمت ارز هستیم.

گروه دیگری از تحلیل گران سیاسی-اقتصادی معتقدند دولت دوازدهم در روزهای پایانی خود با تزریق ارز به بازار سعی دارد روند کاهش قیمت  را به همین صورت پیش ببرد. این نظریه در حدی است که احتمال می رود دلار به نرخ روز به کانال 20 هزار تومان هم برسد.

از طرفی اخبار مثبت و منفی که در مورد توافقات بین ایران و گروه 1+4 تأثیر مستقیم بر روند تغییر قیمت دلار دارد. عده ای به امید توافق بر سر برجام معاملات ارزی خود را با پیش بینی کاهش قیمت به تعویق انداخته اند که همین عقب نشینی و کاهش معاملات ارزی سبب افزایش تدریجی دلار به نرخ روز خواهد شد.

البته عده ای با توجه به بالا رفتن قیمت ارز از مرز 24 هزار و 800 و همینطور مقاومت آن در برابر کاهش قیمت، روند افزایشی را برای قیمت ارز پیش بینی می کنند. ناگفته نماند که دست های پشت پرده و دلالان ارز سعی دارند با پخش اخبار کاذب باعث افزایش قیمت ارز به سود خودشان باشند.

 

بررسی روند و علت تغییرات قیمت ارز در جهان:

با شیوع ویروس کوئید 19 و بیماری کرونا و سرعت انتشار آن در جهان، تمامی کشور ها به خصوص کشور های شرق آسیا درگیر این بیماری شدند. افزایش تعداد فوتی ها و ظهور انواع جدیدی از این ویروس، سازمان بهداشت جهانی را نگران کرده و این سازمان هشدار های زیادی در مورد لغو یا کاهش شرایط قرنطینه در کشور های مختلف داده است.

قرنطینه جهانی و کاهش معاملات تجاری و ارزی باعث شده بسیاری از کشورها با رشد تورم رو به رو شوند و شرایط اقتصادی برای دهک های پایین جوامع کاملا سخت شده است. در این میان اخبار جدیدی از روابط اقتصادی در دنیا به گوش میرسد، اخباری که تاثیرات مثبت و منفی آن را به صورت روزانه بر دلار به نرخ روز مشاهده می کنیم. آمریکا با تحریم کردن تجارت خود با کشور چین به بهانه نقض حقوق بشر توسط ارتش این کشور، اخیرا قانون جدیدی مبنی بر ممنوعیت هرگونه معاملات تجاری با استان سین کیانگ را به تصویب رساند.

از طرف دیگر کشور چین با حمایت از روسیه در زمینه کم رنگ کردن و حذف دلار در معاملات تجاری سعی می کند ارزش پول ملی خود یعنی یوان را نسبت به دلار آمریکا بالا ببرد. سیاست اکثر کشور ها مانند ژاپن، اروپا، آمریکا و چین برای خروج از رکود حاصل از ویروس کرونا، تزریق نقدینگی و اعتبار به بازارهای معاملاتی است.

در این میان با کشف واکسن ضد ویروس کرونا و توزیع آن در کشورهای مختلف، شاهد تاثیر مثبت بر بازار ارز و مشخصاً دلار به نرخ روز هستیم. هرچند توزیع  واکسن هنوز شکل عادلانه ای به خود نگرفته است و کشور های توسعه یافته خبر از تزریق دوز سوم آن را می دهند در حالی که در کشورهای درحال توسعه هنوز دوز اول این واکسن به طور کامل تزریق نشده است و به گفته سازمان بهداشت جهانی نیازی به تزریق دوز سوم نیست.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

از آنجایی که معامله گران ارزی به دنبال یک معامله مطمئن در شرایط ناپایدار کنونی هستند، هنوز هم دلار را برای معاملات ارزی خود انتخاب می کنند و حذف کردن آن زمان می برد.

دلار به نرخ روز در دولت سیزدهم چه تغییراتی خواهد کرد؟!

دلار به نرخ روز در دولت سیزدهم چه تغییراتی خواهد کرد؟!

قیمت ارز در دولت آقای رئیسی چگونه خواهد بود؟!

یکی از معضلات بزرگ کشور ما که سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کنیم و حضور کرونا این معضل را هر روز بزرگ و بزرگتر می کند، رشد اقتصادی صفر و در شرایط حادتر منفی است. دولت سیزدهم ناچار است پیشرفت و رشد اقتصادی را جز اولین و مهمترین برنامه های خود قرار دهد و موانع زیادی بر سر راهش قراردارد، بلاتکلیفی برجام، ارتباط محدود ایران با کشورهای دیگر با وجود تحریم های اقتصادی و تجاری، اختلال در معاملات بانکی و برون مرزی از جمله این موانع است.

 

نرخ ارز در هر کشوری جایگاه پول ملی و اقتصاد آن را نشان می دهد و با وجود تورم حاصل از عوامل ذکر شده، ثبات و کاهش قیمت ارز سخت است. در مورد روند تغییرات دلار به نرخ روز در دولت سیزدهم، پیش بینی می شود که آقای رئیسی می تواند نرخ ارز را کنترل و کاهش دهد و این امر وابسته به توافقات هسته ای و معاملات نفتی کشور با سایر کشورهاست.

درمورد میزان کاهش نرخ ارز دو نظریه وجود دارد عده ایی می گویند قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان خواهد رسید و گروه دوم پایین آمدن قیمت دلار تا زیر 20 هزار تومان را غیرممکن می دانند. گروه دوم برای این پیش بینی دلایلی همچون افزایش تقاضای ارزی مردم پس از برداشتن محدودیت های اقتصادی، خروج سرمایه پس از افت کرونا و … را آورده اند و توجیه کرده اند دلار به نرخ روز در دولت آقای رئیسی روند نزولی دارد اما به کمتر از 20 هزار تومان نخواهد رسید.

برای اطلاع دقیق  از تغییرات قیمت ارز و اخبار اقتصادی کشور می توانید به مجله خبری شجرنیوز به نشانی shajarnews.ir/ مراجعه نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.