اخبارجامعهسلامتمجله شجر

اقدامات موثر برای ترک سیگار آسان

در گفتار پیش رو به بررسی اقدامات موثر برای ترک سیگار آسان می پردازیم. در زمانه ای که دنیا درگیر بیماری کرونا شده، همه گروههای جامعه باید مراقب خود باشند مخصوصا افراد سیگاری که با یک تصمیم جدی و اراده محکم می توانند خطر ابتلا به این ویروس را در خود کاهش دهند آن هم فقط با ترک سیگار. کرونا بهترین بهانه برای ترک سیگار و حفظ سلامتی جامعه است.

اقدامات موثر برای ترک سیگار آسان

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: اگر شما سیگاری هستید و برای ترک سیگار، دلیل منطقی می خواهید شاید هزینه های خرید سیگار، بالا رفتن فشار خون، سرفه های پی در پی و گلودرد، بوی بد دهان و تغییر رنگ دندان ها، بوی دود سیگار روی لباس و بدن، فاصله گرفتن اطرافیان، مشکلات تنفسی، خطر بروز برخی بیماری ها مثل سرطان، بیماری های قلبی و تنفسی، پیری زودرس پوست بهترین انگیزه باشد.

ترک سیگار نیاز به یک عزم و اراده قوی و حمایت خانواده و اطرافیان دارد. چون رها شدن از شر چیزی که سالها به آن عادت کردی خیلی سخت است. از اقدام سر خود بدون مشورت با افراد باتجربه باید دوری کرد زیرا ترک سیگار به خودی خودی استرس ایجاد می کند و هر لحظه شخص را عصبی و برای مصرف مجدد وسوسه می کند. البته برای آسان تر شدن ترک سیگار، داروهای کمکی وجود دارد که در صورت استفاده صحیح، مسیر را برای شخص هموارتر می کند.

از زمانی که فرد تصمیم به ترک سیگار می گیرد برای رسیدن به نتیجه 2 الی 4 هفته زمان نیاز دارد تا آمادگی برای ترک سیگار را پیدا کند. قبل از هر اقدامی، شخص سیگاری می تواند انگیزه های خود را برای ترک سیگار بنویسید. هر لحظه که میل به سیگار کشیدن داشتید، به انگیزه های خود رجوع کنید تا با یادآوری آنها، بتوانید خود را کنترل کنید. سعی کنید با یک روانشناس ترک اعتیاد مسئله را مطرح کنید تا با دریافت یک برنامه مشخص و منظم پیش بروید.

هر چیزی که سیگار را به یاد شما می آورد فراموش کنید و یا دور بیاندازید مثلا فندک، کبریت، زیر سیگاری. اگر قبلا عادت کرده بودید که پس از غذا سیگار بکشید، حالا چیز دیگری را جایگزینش کنید مثلا پیاده روی کنید، آدامس بجوید، با صحبت کردن با دیگران خود را سرگرم کنید. اگر در گذشته مصرف بعضی مواد غذایی یا نوشیدنی ها مثل قهوه میل شما به سیگار کشیدن را افزایش می داد، حالا برای دوری از آن آب یا چایی کم رنگ را جایگزین کنید.

سعی کنید به ورزش مورد علاقه خود بپردازید. در ورزشهای گروهی شرکت کنید تا هم از تشویق دیگران برخوردار شوید و هم شادابی و نشاط به شما برگردد. اگر فرد، حمایت و تشویق خانواده و اطرافیان را داشته باشد، قطعا ترک سیگار برایش بسیار آسان تر خواهد بود. حتما برای ترک سیگار به خود جایزه بدهید مثلا خوارکی، لباس یا هر چیز دیگری که دوست دارید را برای خودتان تهیه کنید.

بعضی افراد زمانی که دچار استرس شدید می شوند و در حالت عصبانیت، بیشتر به سمت کشیدن سیگار گرایش دارند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، سعی کنید در این مواقع پیاده روی کنید، نفس عمیق بکشید و یا با حمام آب گرم آرام شوید.

 

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

 

واکنش بدن در هنگام ترک سیگار

بسیاری از افراد در هنگام ترک سیگار ممکن است سرفه کنند و یا تمرکز حافظه آنها کمتر شود، عصبی شوند و سردرد داشته باشند و یا دچار حس گرسنگی بیش از حد شوند. اینها همه نشان دهنده آن است که بدن شخص به نیکوتین موجود در سیگار عادت کرده و در روزهای اول ترک سیگار این نشانه شدیدتر است اما به مرور زمان یعنی کمتر از یک هفته این علائم از بین می رود.

با «نه گفتن به سیگار» اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

با «نه گفتن به سیگار» اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

 

برنامه غذایی برای ترک سیگار آسان

استفاده از یک برنامه غذایی درست و مناسب حتما به شما کمک خواهد کرد. بهترین جایگزین استفاده از انواع سبزیجات و مواد پروتئینی و نوشیدن آب و آب میوه های طبیعی است. برای جلوگیری از بیماری های قلبی و تنفسی و افزایش فرایند سم زدایی در هنگام ترک سیگار، از ویتامین هایی مثل E و C حتما استفاده شود. خوردن مرکبات، انار، کیوی، آجیل ها، شیر و موز موجب کاهش میل به سیگار کشیدن می شود.

 

 

بازگشت زیبایی پوست پس از ترک سیگار

خلاص شدن از شر چیزی که عمری به آن عادت کرده ای، کار بسیار سختی است. سیگار کشیدن یکی از آن عادت هایی است که کنار گذاشتنش استرس فراوانی به همراه دارد و جسم و روان فرد را درگیر می کند. همچنین بر سلامت پوست و زیبایی آن هم اثر چشمگیری دارد. به دلیل مصرف دائم سیگار، اکسیژن و مواد مغذی کمتری به پوست می رسد و همین امر باعث ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست می شود مخصوصا در اطراف لب ها، لکه های روی پوست زیاد می شود و رنگ دندانها هم تیره می شود.

اما باید این نکته را در نظر گرفت که ترک سیگار به مرور زمان باعث ترمیم بافت های آسیب دیده می شود و با مصرف نوشیدنی های طبیعی و آب فراوان شادابی پوست بر می گردد.

تاثیر سیگار بر روی زیبایی ظاهر

تاثیر سیگار بر روی زیبایی ظاهر

 

زندگی پس از ترک سیگار

پس از 2 تا 4 هفته تحمل شرایط ترک سیگار و رعایت نکاتی که گفته شد حتما به نتیجه مطلوب خواهید رسید و دیگر علاقه ای به سیگار کشیدن نخواهید داشت که البته به اراده و عزم جدی شما برمی گردد. حالا ممکن است کمی اضافه وزن داشته باشید که با یک رژیم غذایی مناسب برطرف خواهد شد. مصرف زیاد آب را فراموش نکنید زیرا عاملی بسیار مهم در سم زدایی از بدن شما است و ترشح هورمون دوپامین را در بدن افزایش می دهد.

هر چه این هورمون بیشتر ترشح شود، میل شخص به سیگار کشیدن کمتر می شود. زندگی پس از ترک سیگار هم برای فرد و هم برای خانواده اش رنگ و بوی بهتری خواهد داشت

اکثر افراد سیگاری، در اولین ترک خود موفق نیستند و دوباره به سیگار کشیدن روی می آورند. شما نباید ناامید شوید و دوباره به تلاش خود ادامه دهید. هر چیزی که امید و انگیزه ترک سیگار را از شما می گیرد، کنار بگذارید و فقط به سلامتی و شادابی جسم و روحتان فکر کنید. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و دوباره از نو شروع کنید.

سیگار کشیدن و ویروس کرونا

در تحقیق و مطالعه ای که در دانشگاه کالیفرنیا و بر روی افراد بین 18 تا 25 سال انجام شده، دریافتند که سیگار کشیدن احتمال پیشرفت بیماری کرونا یا کووید 19 را بیشتر می کند یعنی شدت بیماری و یا مرگ و میر ناشی از آن را بالا می برد. پس برای حفظ جان خودتان و دیگران در برابر بیماری کووید 19 حتما ترک سیگار را در اولویت قرار دهید.

کرونا بهترین بهانه برای خلاص شدن از شر سیگار

کرونا بهترین بهانه برای خلاص شدن از شر سیگار

برای آشنایی با جدیدترین مقالات علمی و تحقیقات صورت گرفته در ایران و جهان، با شجر نیوز به آدرس https://shajarnews.ir/  همراه باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.