سلامتاخبارجامعه

اطلاعات کامل در مورد داروی کرونای رمدسیور

رمدسیویر با نام تجاری وکلوری (Veklury) از دسته داروهای ضد ویروسی است که این روزها به واسطه بیماری کرونا اسم آن را زیاد شنیده اید.

اطلاعات کامل در مورد داروی کرونای رمدسیور

به گزارش شجرنیوز، در آمریکا پس از همه گیری کرونا، FDA استفاده از رمدسیویر را برای درمان بیماران بستری شده، تایید کرد. هرچند استفاده از این دارو در بیش از ۵۰ کشور مجاز اعلام شد، اما بسیاری از کشورها مجوز استفاده از این دارو را صادر نکردند. برای مثال سازمان بهداشت کانادا، استفاده از رمدسیویر را برای استفاده عمومی، مجاز ندانست.

رمدسیویر در اصل برای درمان هپاتیت C ساخته شد، اما بعدتر در درمان ابولا و عفونت های ویروس مالبورگ هم استفاده شد، که البته پاسخ درمانی خیلی خوبی دریافت نشد. رمدسیویر در بررسی های آزمایشگاهی و در مدل های حیوانی، طیف گسترده ای از فعالیت ضد ویروسی را در برابر چندین پاتوژن های ویروسی نوظهور مثل ابولا، SARS، مالبورگ، و SARS-CoV-2 (عامل بیماری کووید-۱۹) نشان داد.

رمدسیویر اولین دارویی است که توانست مجوز FDA برای درمان کووید-۱۹ را بگیرد. در اکتبر ۲۰۲۰، سازمان غذا و دارو آمریکا FDA، استفاده از داروی ضد ویروسی رمدسیویر برای درمان کرونا در بیماران بستری بزرگسال و کودکان (سن ۱۲ سال و بیشتر و وزن بیشتر از ۴۰ کیلوگرم) را تایید کرد. این دارو، مجوز استفاده اورژانسی (EUA) FDA را برای کودکان مبتلا به کرونای بستری شده را هم گرفته است (برای کودکان با وزن بین ۳.۵ تا ۴۰ کیلوگرم یا کمتر از ۱۲ سال).

نکته بسیار مهم

برای بهبود علائم کرونا، رمدسیویر باید توسط پزشک عفونی یا متخصص داخلی تجویز شود. در غیر این صورت، از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کنید.

نحوه مصرف رمدسیویر و دوز مصرفی آن

داروی رمدسیویر باید تزریق شود. تزریق این دارو به صورت یک‌مرتبه نیست و آرام آرام و در یک بازه زمانی ۲۰ دقیقه تا دو ساعت، توسط پزشک یا پرستار در مراکز درمانی تزریق می شود.

رمدسیویر معمولاً یک بار در روز، و به مدت ۵ تا ۱۰ روز تجویز می شود. طول درمان و دوز مصرفی شما بستگی به شدت بیماری، شرایط بیمار و میزان واکنش بدن شما به دارو دارد.

نکات مهم

رمدسیویر برای درمان کووید-۱۹ با شدت کم تا متوسط توصیه نمی شود و تنها برای بیماران مبتلا به کرونای شدید و بستری در بیمارستان تجویز می شود.
رمدسیور یک داروی بیمارستانی است، یعنی فقط در بیماران بستری شده استفاده می شود. اما اگر پزشک داخلی، استفاده از این دارو را برای شما مناسب دید، حتما در مراکز درمانی و تحت نظر پزشک داخلی باید آن را تزریق کنید.

 

تداخلات دارویی رمدسیویر

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. طبق داده های منتشر شده توسط شرکت داروسازی گیلیاد (شرکت تولید کننده رمدسیویر)، در زمان تجویز همزمان رمدسیویر و دگزامتازون، هیچ تداخل دارویی (یا حداقل تداخل) انتظار نمی رود.

داروی کلروکین یا هیدروکسی کلروکین ممکن است باعث کاهش فعالیت ضد ویروسی رمدسیویر شوند. از این رو تجویز همزمان این داروها با رمدسیویر، توصیه نمی شود. طبق داده های شرکت داروسازی گیلیاد، انتظار نمی رود که این دارو تداخل دارویی قابل توجهی با اسلتامیویر و بالوکساویر داشته باشد.

عوارض جانبی رمدسیویر

رمدسیویر داروی چندان بی دردسری نیست. و در حین تزریق و بعد از آن، ممکن است با واکنش های جدی روبرو شوید. از این رو، در طول دوره درمان رمدسیویر، حتما تحت نظر متخصص داخلی باشید. در طول مدت تزریق، پزشک یا پرستار به صورت مرتب شما را تحت نظر خواهند داشت. اگر هر یک از عوارض زیر را تجربه کردید، سریعا این مساله را با پزشک در میان بگذارید:

فشار خون پایین یا بالا
سرگیجه (به خصوص موقع بلند شدن)
ضربان قلب آهسته/سریع
تب
حالت تهوع
استفراغ
تعریق
لرز
خس خس کردن یا تنگی نفس
ورم در ناحیه صورت، گلو، لب ها یا چشم ها

سرعت کمتر تزریق، ممکن است به کاهش این واکنش‌ها کمک کند. متخصص داخلی باید در طول درمان با رمدسیویر، عوارض جانبی را تحت نظر داشته باشد. اطلاعات کاملی در مورد داروی رمدسیور در دسترس نیست و در حال حاضر مشخص نیست که آیا این دارو عوارض جانبی جدی ایجاد می کند یا خیر. در صورت واکنش آلرژیک جدی ، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بثورات
خارش/تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
سرگیجه شدید
مشکل تنفسی

این لزوماً یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی رمدسیویر نیست. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی باید با پزشک داخلی مشورت کنید.

علاوه بر موارد بالا، رمدسیویر می تواند باعث ایجاد علائم گوارشی (به عنوان مثال حالت تهوع)، افزایش سطح ترانس آمینازها (آنزیم های کبدی)، افزایش زمان پروترومبین (بدون تغییر در INR) ( PT یا زمان پروترومبین یکی از تست‌های بررسی انعقاد خون است)، و واکنش‌های حساسیت شدید را  ایجاد کند.

قبل از تجویز رمدسیور و در طول درمان، آزمایش های کبدی و زمان پروترومبین (PT) باید برای همه بیماران انجام شود. در صورت افزایش سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT) ،یکی از آنزیم های کبدی، به بیش از ۱۰ برابر از حد بالای محدوده نرمال، مصرف رمدسیویر احتمالا باید قطع شود. و در صورت مشاهده افزایش سطح ALT و علائم یا نشانه های التهاب کبد، مصرف دارو باید قطع شود.

با ما در شبكه هاي اجتماعي همراه باشيد: اينستاگرام شجرنيوز ، تلگرام شجرنيوز

منبع: بهداشت نیوز

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.