اخبار شهرستان اسلامشهراخباردر استان

اسلامشهر کجاست؟

شهرستان اسلامشهر یکی از شهرهای استان تهران، در جنوب غربی شهر تهران بر سر راه ارتباطی جاده ساوه قرار گرفته و از طریق بزرگراه‌های قدیم و جدید تهران-ساوه و همچنین راه آن تهران به جنوب کشور و سایر استان‌های همجوار ارتباط دارد.

اسلامشهر کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی شجرنیوز: اسلامشهر مرکز شهرستانی به همین نام واقع در استان تهران است و می‌توان از اتوبان ساوه، آزادگان و احمدآباد مستوفی پس از ۱۵ کیلومتر به آنجا رسید. در مسیر رسیدن به اسلامشهر از مزارع پهناور و باغ‌های زیبا گذر می‌کنید. این شهرستان از شرق و جنوب به ری ، از جنوب به رباط کریم و از غرب به شهریار محدود است و بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بهترین منطقه اسلامشهر برای زندگی شاید در مرکز این شهر باشد. محله‌های سالور، مافین آّباد و روستای ضیاآباد قدیمی‌ترین محله‌های اسلامشهرند که بقیه شهر در اطراف این سه محل ساخته شده است.

وسعت اسلامشهر در حدود ۲۴۵ کیلومتر مربع و دارای ۳ بخش مرکزی، چهاردانگه و احمدآباد مستوفی است. این شهر دارای ۲۶ روستا است. در گذشته به دلیل همجواری روستای قاسم آباد با جاده ساوه، اسلامشهر را به نام قاسم‌آباد شاهی و قاسم آباد خالصه می‌شناختند که دارای قدمتی مقارن با هزاره پنجم پیش از میلاد حضرت مسیح است.

امروزه در این مناطق می‌توان خانه‌های قدیمی، جدید و سوله های بزرگ پرورش گل و گیاه را دید. روستای فیروز بهرام به همین دلیل به فیروز ساسانی نسبت داده شده است. در دوران قاجاریه این شهر منزگاه اردوی همایونی بوده و هنوز آثاری از آن روزها در گوشه و کنار اسلامشهر امروزی به جای مانده  است.

تاریخچه اسلامشهر

اسلامشهر در گذشته یکی از روستاهای شهرری بوده‌است، روستایی به نام قاسم‌آباد شاهی. وجود بقایای پایه‌های پل بر روی رودخانه حصارک پایین و تپه‌های واقع در مجاورت یا نزدیکی آن و آثار مدفون در آن‌ها، دلالت بر وجود دوره‌های تاریخی مختلف داشته و حاکی از اهمیت این منطقه‌است.

از محوطه‌های باستانی این شهرستان که هم دوره با محوطه‌های باستانی چشمه علی شهر ری؛ مرتضی گرد و تپه سیلک کاشان هستند، می توان به تپه مافین آباد و تپه نظام آباد اشاره کرد که با دارا بودن هفت هزار سال پیشینه تاریخی و فرهنگی از شهرت زیادی در مجامع علمی برخوردار بوده و از شاخص‌های تمدن پیش از اسلام در جهان شناخته می‌شوند. همچنین تپه‌های باستانی پراکنده در سطح منطقه را می‌توان با محوطه‌های تاریخی مجاور آن در دشت بزرگ ری مقایسه کرد.

از این شهرستان تاکنون ۱۲ اثر تاریخی و باستانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این منطقه به دلیل مرغوبیت و حاصلخیزی زمین‌های مستعد کشاورزی، وجود رودخانه‌های پرآب، رشته قنات‌های جاری و نزدیکی به تهران از دیرباز مورد توجه بوده‌است. محوطه باستانی مافین آباد اسلامشهر که به دلیل حفاری‌های غیرمجاز آسیب دیده‌، دارای کهن‌ترین دوره تاریخی است که دیرینگی آن به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد.

ایجاد کارخانه‌های بزرگ و قدیمی در اطراف محور جاده قدیم ساوه همچون کیان تایر، ایران خودرو دیزل، میهن، قایق سازی و غیره، موجب جذب مهاجران جویای کار و اسکان آن‌ها در این منطقه شهری در پیش و پس از انقلاب ایران بوده‌است. نبود برنامه‌ریزی کلان در ارتباط با این میزان از مهاجرت از طرفی موجب افزایش تراکم جمعیتی و ساختمانی شده و از سویی این شهرستان را به لحاظ سیاسی و جمعیتی و اجتماعی در جایگاه ویژه‌ای در نزدیکی کلانشهر تهران قرار داده‌است.

یکی از ویژگی‌های تاریخی این شهرستان اختلاط فرهنگی و دینی است؛ از مهم‌ترین مستندات این گفته، وجود قبرستان ارامنه در کمربندی این شهر بوده که قدمتی چند ده ساله داشته و امروزه نیز مراجعین فراوانی دارد. از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور، از همه فرهنگ‌ها، گروه‌هایی در این شهرستان سکنی دارند.

پژوهشهاي انجام شده حاکي از آن است که منطقه اسلامشهر همواره در طول تاريخ به علل گوناگون مورد توجه بوده و از کهن ترين دوره هاي تاريخي سکونتگاههاي ايران محسوب ميشود. محوطه باستاني مافين آباد داراي کهن ترين دوره هاي تاريخي ميباشد که قدمت آن به هزاره پنجم پيش از ميلاد مي رسد.

آثار مکشوفه از تپه تاريخي واوان نيز قدمت اين منطقه را به دوران حکمراني ساسانيان ، آل بويه و سلجوقيان مي رساند . وجود امامزاده هاي متعدد که قدمت آنها به دوره صفويه مي رسد هسته اوليه بافت روستايي آن به اين دوره مربوط ميشود. پيدايش اسلامشهر بعنوان يک نقطه شهري حول محور روستاي قاسم آباد شاهي که سابقه سکونت در آن به قرن دهم ميرسد شروع گرديد. اسلامشهر در سال 1352 بواسطه گسترش جمعيت و توسعه نقاط شهري « شاد شهر » نام گرفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي و از سال 1358 به « اسلامشهر » تغيير نام يافت.

اسلام شهر را در آغاز روستاهای چندی تشکیل می‌داد؛ به گونه‌ای که کهن‌ترین کهریز (قنات)، مدرسه، گرمابه همگانی، آتشکده زرتشتیان باستان (درنزدیکی ایرین) و گردشگاه‌های ثروتمندان شهرنشین در روستای ضیاآباد بوده است. سالور به دلیل نزدیکی به رودخانه از آبادی‌های بسیار قدیمی و زیبا بوده است. قاسم‌آباد و ایرین و چیچکلو و محمدآباد چهار طاقی از دیگر آبادی‌های اسلامشهر بوده‌اند

موقعیت جغرافیایی اسلامشهر

شهرستان اسلامشهر یکی از شهرهای استان تهران، در جنوب غربی شهر تهران بر سر راه ارتباطی جاده ساوه قرار گرفته و از طریق بزرگراه‌های قدیم و جدید تهران-ساوه و همچنین راه آن تهران به جنوب کشور و سایر استان‌های همجوار ارتباط دارد. فاصله آن تا مرکز شهر تهران حدود ۱۵ کیلومتر است. اسلامشهر در سال ۱۳۷۳ از سوی وزارت کشور به عنوان یکی از شهرستان‌های تابعه استان تهران اعلام شد.

وسعت شهرستان در حدود ۱۹۵ کیلومتر مربع است و دارای ۳ بخش، ۴ دهستان و ۲۷ روستا است. این شهرستان در منطقه دشت آبرفتی جنوب غربی تهران واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۱۳۰۰ یا ۱۲۵۰ متر است.[۵] شهرستان، قطارشهری در حال احداث دارد.

اسلامشهر منطقه چند تهران است؟

اسلامشهر شهری مستقل از شهرهای استان تهران است که بسیاری آن را به دلیل نزدیکی به تهران جزو مناطق تهران می‌دانند. اسلامشهر از ۶ منطقه تشکیل شده که مناطق ۱ و ۲ مرکزی و منطقه ۳ آن شهرک واوان، منطقه ۴ شاطره، منطقه ۵ احمدآباد مستوفی و منطقه ۶ شهرک امام حسین است.

بخش های شهرستان اسلام شهر تهران

مناطق اسلامشهر

–        بخش مرکزی (اسلامشهر)

–        بخش چهاردانگه(چهاردانگه)

–        بخش احمد آباد مستوفی(احمدآباد)

شهرها

–        شهر اسلامشهر

–        شهر چهاردانگه

–        شهر احمدآباد مستوفی

دهستان ها

–        بهرام آباد

–        چیچکلو

–        ده عباس

–        احمدآباد مستوفی

–        فیروز بهرام

–        چهاردانگه

روستاها

–        فیروز بهرام

–        علی آباد قاجار

–        قاسم آباد خشکه

–        ترشنبه

–        گلدسته

–        شمس آباد

–        حسن آباد خالصه

–        رضی آباد

–        ایرین

–        چیچکلو

–        بهمن آباد

–        حسین آباد

–        علی آباد طپانچه

–        نظام آباد

–        کرک و سیمون

–        ده عباس

–        بهرام آباد

–        کهک

–        شاطره

–        ملک آباد

–        مهران آباد

امکانات اسلامشهر تهران

باید بدانید که این شهر دارای دانشگاه آزاد، دانشگاه سما، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی در بیشتر رشته‌ها هست. اسلامشهر یک سینما داشته و سالن تئاتری برای آن ثبت نشده است. اسلامشهر یک استادیوم ۷ هزار نفری با زمین چمن نیز دارد. خیابان باغ فیض مرکز اصلی فروشگاه‌های البسه است و املاک تجاری و مغازه‌ها در این خیابان قیمت بالایی دارند. واوان نیز به لحاظ مرکز فروش و بازار بسیار غنی است.

ورزشکاران اسلامشهر

  • حمزه زرینی (والیبالیست)
  • سجاد گنج‌زاده (کاراته کار)
  • محمدرضا خانزاده فوتبالیست
  • سجاد برزی کشتی‌گیر
  • مرتضی کاشی فوتبالیست
  • محمدطاهر وادی والیبالیست

مناطق شهرداری اسلامشهر

شهر اسلامشهر از ۶ منطقه تشکیل شده که مناطق ۱ و ۲ مرکزی و منطقه ۳ آن شهرک واوان، منطقه ۴ شاطره، منطقه ۵ احمدآباد مستوفی و منطقه ۶ شهرک امام حسین (ع) است.

موقعیت اقتصادی اسلامشهر

شهرستان اسلامشهر يکي از مناطق مهم کشاورزي ، دامپروري و صنعتي در استان تهران محسوب ميشود و تقريباً 12 هزار هکتار اراضي قابل کشت دارد که در حال حاضر بالغ بر 9 هزار هکتار آن زير کشت محصولات مختلف است. شهرستان با دارا بودن 213 واحد گاوداري و 11 واحد مرغداري ، 10 درصد گوشت قرمز ، 18 درصد شير و 10 درصد تخم مرغ و 8 درصد گوشت مرغ استان را توليد و روانه بازار مي کند.

در شهرستان حدود 12000 بنگاه کوچک ، متوسط و بزرگ اقتصادي مستقر و فعالند.تعدادي از واحدهاي بزرگ اقتصادي شامل : ايران خودرو ديزل ، لبنيات و بستني ميهن ، لبنيات و بستني دومينو ، فيلور ، سينجرگاز ، الکتروژن ، لوله و ماشين سازي ايران ، شرکت صنايع بهسازي چوب ايران ، گروه صنعتي سديد ( شامل سه شرکت ) ، کيان تاير و پايان گل در اين منطقه مستقر ميباشد.


مجتمع صنفي و صنعتي اسلامشهر با 400 واحد کارگاهي ، 2500 واحد تجاري ، 350 واحد اداري و 10 واحد خدماتي زمينه اشتغال حدود 20000 نفر را فراهم نموده است. فعاليت بزرگترين مرکز نمايشگاههاي ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين استان و حتي کشور در اين منطقه است.


ـ در سال 1391 براي شهرستان اسلامشهر تعداد 13343 نفر ايجاد فرصتهاي شغلي جديد در نظر گرفته شده بود که اشتغال ثبت شده شهرستان در سامانه رصد 22484 نفر ميباشد با 4/165 درصد
ـ تعداد تعاونيهاي ثبت شده شهرستان                 580 تعاوني
ـ تعداد تعاونيهاي فعال شهرستان                 320 تعاوني
ـ تعداد اشتغال مستقيم ايجادي توسط تعاونيها            3430 نفر
ـ تعداد اشتغال غير مستقيم ايجادي توسط تعاونيها        6405 نفر
ـ تعداد شعبات بانکهاي دولتي و خصوصي فعال در شهرستان اسلامشهر حدود 70 شعبه و باجه ميباشد.
ـ تعداد خودپردازهاي ( ATM ) شهرستان حدود 75 دستگاه

مزیت های شهرستان اسلامشهر

1 ـ واقع شدن در مسير راههاي عمده مواصلاتي استان و کشور
2 ـ همجواري با فرودگاههاي بين المللي امام خميني (ره) و مهر آباد تهران
3 ـ واقع شدن بزرگترين پايانه ريلي کشور ( آپرين ) در منطقه
4 ـ استقرار مجتمع هاي صنفي و صنعتي اسلامشهر و سهند در شهرستان
5 ـ واقع شدن بزرگترين مرکز نمايشگاههاي ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين استان و کشور در اسلامشهر با وسعت حدود 200 هکتار
6 ـ استقرار صنايع بزرگ کشور از جمله : گروه صنعتي ايران خودرو ديزل ، گروه کارخانجات صنعتي سديد ، گروه صنعتي بهمن( فيلور ) . گروه لبنيات و بستني ميهن و دومينو ، شرکت صنايع بهسازي چوب ايران ، شرکت بين المللي پايا گل ، شرکت لوله و ماشين سازي ايران ، شرکت سينجر گاز ، شرکت الکتروژن ، شرکت جام ايمن گستر در منطقه
7 ـ وجود دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر ، دانشگاه پيام نور واحد اسلامشهر ، مرکز دانشگاهي علمي و کاربردي و مرکز تربيت معلم که در حال حاضر ظرفيت دانشگاههاي شهرستان بالغ بر 30 هزار نفر مي باشد.
8 ـ همجواري با تهران بزرگ ( پايتخت )
9 ـ استقرار مرکز پژوهشهاي علمي و تحقيقاتي ايران ( عصر انقلاب ) در شهرستان
10 ـ استقرار کليه ادارات و دستگاههاي دولتي در شهرستان
11 ـ وجود مراکز متعدد فني و حرفه اي جهت تربيت نيروي انساني مورد نياز
12 ـ وجود نيروي کار جوان و آموزش ديده که بيش از 50 درصد جمعيت شهرستان را تشکيل ميدهند.
13 ـ وجود زير ساختهاي لازم ( آب ، برق ، گاز ، تلفن ، بانک ) در تمامي نقاط شهرستان
14 ـ وجود مرکز پر قدرت راديويي در شهرستان
15 ـ استقبال و گرايش جوانان به ورزش و کسب موفقيتهاي متعدد بين المللي و کشوري
16 ـ وجود تنوع فرهنگي و قومي با برخورداري از وحدت و انسجام
17 ـ جمعيت بالغ بر 500000 نفري شهرستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. آدرس رباطکریم -خیابان مسجدابوالفضل-( خیابان جهاد)- جنب باشگاه آزادی -کیف وکفش آوابا مدیریت کریمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا

مسدود کننده تبلیغات خاموش کنید

برای استفاده راحت و روان تر از سایت و نمایش صحیح صفحات لطفا مسدود کننده تبلیغات سایت رو غیر فعال کنید.